Nestlé zet zwaar in op de Amerikaanse markt, zo meldt Business Week. Recentelijk opende het Zwitserse voedingsbedrijf zes Nespresso boetieks op A-locaties in grote Amerikaanse steden. Meer winkels, onder meer in New York en Miami volgen snel.

Dure cupjes
Het lijkt een onlogische zet: in een tijd waarin het economisch slecht gaat een luxe koffiemerk op de markt te brengen met machines van tussen de 200 en 800 dollar waarmaa alleen koffie kan worden gezet met cupjes die 55 dollarcent per stuk kosten.

Maar Nestlé hoopt dat de koffieliefhebbers aan het rekenen slaan, een kop koffie per dag bij Starbucks komt neer op meer dat duizend dollar per jaar, terwijl dat met een Nespresso maar 200 dollar kost, daar komt de machine dan nog bij. “Mensen willen nog steeds een dagelijkse dosis luxe, maar we zien een toename in thuisconsumptie,” zegt Nespressobaas Richard Girardot in Business Week.

Starbucks sukkelt
In de VS heeft Starbucks het moeilijk. In het vierde kwartaal daalde het aantal verkopen gecorrigeerd voor het aantal winkels met 8 procent. Er werden in de VS 18.000 banen geschrapt en wereldwijd sluit het bedrijf uit Seattle 977 winkels.

Nespresso is nu nog vooral groot in Europa, dat goed is voor 90 procent van de omzet. Het is het snelst groeiende merk van Nestlé, met een omzetstijging van meer dan 30 procent per jaar.

In Europa heeft het merk 150 boetieks, waar je de koffies kunt proeven en de apparaten kan kopen, in luxe winkelstraten waaronder de Amsterdamse PC-Hooftstraat.

bron: z24.nl