De verkoop van espressokoffie is het afgelopen jaar gestegen van 2,3 procent naar 3 procent. Een ‘flinke groei’, aldus de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers (VNKT).
‘Wel is het nog steeds een bescheiden markt’, aldus een medewerker van de branchevereniging. Nielsen bevestigt dat de espresso bezig is aan een opmars.
Volgens het marktonderzoeksbureau is er tussen medio mei vorig jaar en medio mei dit jaar 1,9 miljoen kilo espresso verkocht. In het jaar daarvoor was dat 1,5 miljoen kilo en nog een jaar eerder 1,1 miljoen kilo.
Stabiel volume
In totaal drinkt de Nederlander gemiddeld zo’n 145 liter koffie per jaar of wel ruim drie koppen per dag. Dit volume is al jaren stabiel, aldus de VNKT.
De groei zit dus uitsluitend in het vergroten van de waarde door de introductie van duurdere producten. Met de opkomst van de Senseo en nog duurdere koffie- en espresso-apparaten heeft de industrie ingespeeld op de vraag naar een betere kwaliteit.
bron: evmi.nl