De thuisbarista is in opkomst

Een belangrijke trend voor de toekomst van koffie en espresso is de opkomst van de thuisbarista. Dat zegt Anneke Ammerlaan van Ammerlaan Food, trendwatcher op het gebied van eten en drinken. De thuisbarista wil alles zelf onder controle hebben, van het selecteren van de bonen en het zetproces, tot en met het uitschenken en het serveren van de koffie.

thuisb

Door de lancering van Senseo in 2001 is het koffiedrinken in Nederland ingrijpend veranderd. Mensen hebben nu veel meer besef van de kwaliteit van de koffie die ze drinken. De volgende stap in het thuis koffiegenieten was espresso. De verkoop van goede espressoapparatuur is de laatste jaren dan ook fors gestegen. Het is vooral Nespresso dat hiervan profiteert, dankzij een concept dat vooral jongeren aanspreekt. Jongeren storen zich ook niet aan de hoge prijs per Nespresso-cup. Zij drinken koffie minder op gezette tijden zoals ouderen doen. Bovendien is het altijd nog goedkoper dan de koffie die ze buiten de deur drinken.

Volgens Ammerlaan gaat koffie ook in het uitgaansleven een andere plek krijgen. Het zal zelfs een deel van de rol van alcohol gaan overnemen. Voor fabrikanten worden design, compactheid en gebruiksgemak de cruciale factoren.

Gebaseerd op: Gemengde Branche (april 2009) © Profnews 2009

Gelijkaardige berichten zijn beschikbaar via MD Weekly

 

 

Ben je ook een (aankomend) thuisbarista, professional, koffie verslaafd of gewoon liefhebber en wil je meer weten over koffie en alles er om heen? Kijk dan op Thuisbarista.nl