Brouwerij Haacht zet in op koffie en kleine kratten

Brouwerij Haacht, het nummer drie op de Belgische markt, is in september gestart met de verkoop van koffie in zijn cafés onder het eigen label Fuerto. Midden juni herlanceert het bedrijf op grotere schaal de pilskratjes voor 12 flessen. Dat zal gepaard gaan met een aanpassing van het Primus-logo. Dat raakte bekend op en rond de algemene vergadering van Co.Br.Ha, de moedermaatschappij van de brouwerij.

fuerto

(tijd) – Voor de algemene vergadering, die zoals steeds plaatsvond in een historisch pand op de Brusselse Grote Markt, waren dit jaar opvallend minder aandeelhouders komen opdagen. Is dat omdat het speculatief kantje van het aandeel er wat af is? Of heeft het te maken met de verhuis naar Alternext? Ook de Co.Br.Ha-mensen zelf moesten het antwoord schuldig blijven.

De agenda van de algemene vergadering werd door gedelegeerd bestuurder Frédéric van der Kelen bijzonder vlot afgewerkt. Alle agendapunten werden unaniem goedgekeurd, ook de hernieuwing van de machtiging om eigen aandelen in te kopen en de uitkering van een brutodividend van 11 euro per aandeel. ‘Wij verdelen maar 21 procent van onze netto beschikbare winst. Voor het jaar 2007 was dat 17 procent. Wij keren altijd rond de 20 procent uit. Wij zouden meer kunnen verdelen. Awel, neen! Wij hebben te veel concurrentie en wij moeten ons productie-apparaat kunnen vernieuwen’, verdedigde de topman zich.

Brouwerij Haacht is actief op een moeilijke markt en in een erg concurrentiële omgeving. Het bedrijf maakt zich bovendien sterk het langetermijndenken hoger in te schatten dat de kortetermijnrendabiliteit. De Belgische biermarkt kromp vorig jaar met 3,75 procent en zette daarmee de dalende trend van de voorbije jaren voort.

‘Met de sector gaat het niet goed’, zei van der Kelen onomwonden. Hij schrijft de daling toe aan de economische crisis, aan de strengere alcoholcontroles op de weg, aan onduidelijke berichtgeving over de gevolgen van alcoholverbruik voor de gezondheid… Ook is er een toenemende verschuiving van verbruik in de horeca naar thuisverbruik.

Brouwerij Haacht, die het grootste deel van zijn omzet in de horeca draait, zit bovendien gekneld tussen twee multinationals. AB InBev is met vele lengten voorsprong het nummer een in België en Alken-Maes, dat nu in handen is van Heineken, het nummer twee. Op de derde plaats staat Haacht. ‘AB InBev is de grootste brouwer in de wereld, Heineken de derde. Beide hebben budgetten die wij niet hebben’, merkte van der Kelen op. ‘Ik denk niet dat een van hen Haacht kapot wil maken, wel dat de een de ander kapot wil maken.’

Een bijkomend probleem vormen indirect de kleinere brouwers, liet van der Kelen zich ontvallen. Het grootste deel van de horecazaken in België worden uitgebaat door de grote drie spelers en door de drie kleinere Vlaamse pilsbrouwers, Bavik, Bockor en Roman. Maar in die horecazaken worden ook de producten van tal van andere, veelal kleinere brouwers aangeboden, terwijl die brouwers geen risico’s qua inrichting of financiering dragen.

Om de omzet per café en de marges te verhogen is Haacht in september gestart met de verkoop van een eigen koffie in zijn cafés. Dit gebeurt onder het label Fuerto en loopt goed, aldus van der Kelen. De brouwerij levert zelf de koffie-apparatuur en laat deze onderhouden door haar eigen loodgieters. Het is niet uitgesloten dat Haacht op termijn zelf zijn koffie gaat branden.

Een tweede initiatief dat op de algemene vergadering bekendraakte, is de herlancering van kleine kratten voor een dozijn flesjes Primus. Haacht verkoopt al enkele jaren kratjes voor 12 flessen via de supermarktketen Delhaize, maar slechts op beperkte schaal. Midden juni komt een volledig nieuwe reeks kratjes op de markt, die ook in andere ketens (Makro, Match, Cora) zal te koop zijn. Parallel daarmee zal de Primus-logo aangepast worden. Volgens marktonderzoek van enkele jaren geleden zou voor de kleine kratjes een marktaandeel van 15 procent zijn weggelegd.

Een aandeelhouder wou weten of Co.Br.Ha niet meer opbrengst zou kunnen halen uit zijn vastgoedpatrimonium, bijvoorbeeld door aan projectontwikkeling te doen. In zijn antwoord liet Frédéric van der Kelen er geen twijfel over bestaan: ‘Als wij panden kopen, is dat altijd met een pure commerciële horeca-bedoeling. Een andere bestemming willen wij die panden niet geven.’ Hoeveel horecapanden Co.Br.Ha bezit, maakt de groep niet bekend; niet-officiële cijfers gewagen van 400 tot 450 panden.

bron: tijd.be