Fair Trade Original heeft in 2009 een sterke omzetgroei laten zien. De eerlijke handelsorganisatie uit Culemborg realiseerde een omzet van 17,8 miljoen euro, een groei van 16% ten opzichte van 2008.
De groei werd met name veroorzaakt door stijgende verkopen van levensmiddelen en koffie in de supermarkt. De omzet aan supermarkten groeide met 78% van 3,8 miljoen euro in 2008 naar 6,8 miljoen euro in 2009.
Ook de kerstverkopen lieten vorig jaar een positief beeld zien. Fair Trade Original kon profiteren van de trend in de markt om verantwoorde producten in het kerstpakket op te nemen. De economische recessie lijkt bij consumenten, retailers en bedrijven niet alleen een focus op lage prijzen te veroorzaken, maar juist ook een breder bewustzijn over de herkomst van producten en een groeiende belangstelling voor verantwoorde producten.
Groeispurt koffie
Eind 2008 introduceerde Fair Trade Original haar eigen koffiemerk in het supermarktkanaal. Tot die tijd vond de consument daar veelal de bekende koffie in Max Havelaar verpakking. Omdat Stichting Max Havelaar, het keurmerk voor Fairtrade, zich volledig als keurmerk en niet meer als merk wilde profileren, verdween het Max Havelaar koffiepak uit het schap. De supermarkten zagen het Fair Trade Original koffiemerk als de logische opvolger, ook omdat zij al diverse andere levensmiddelen van Fair Trade Original in de winkel hadden staan. De verkoop van koffie in de supermarkt is in 2009 voor Fair Trade Original uitgegroeid tot een belangrijk segment.
Gifts & Living
Naast levensmiddelen verkoopt Fair Trade Original een breed assortiment fairtrade mode- en woonaccessoires. De omzet in Nederland groeide licht in 2009, maar de internationale verkoop daalde. Voor 2010 zet Fair Trade Original in op forse groei in dit segment. Van 12 t/m 16 februari 2010 stond Fair Trade Original op de Ambiënte in Frankfurt, de grootste beurs voor consumentengoederen ter wereld. Daar gooide Fair Trade Original onder meer hoge ogen met de producten die voortgekomen zijn uit de succesvolle samenwerking met topdesigner Piet Hein Eek. Deze producten liggen vanaf deze week in de winkel en er is al een ware run op ontstaan.
Mr. M.J. Roos in Raad van Toezicht
Tevens maakt de eerlijke handelsorganisatie bekend dat zij de heer Mr. M.J. (Theo) Roos, directievoorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, bereid heeft gevonden om toe te treden tot de Raad van Toezicht van Fair Trade Original. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarktbranche.
Over Fair Trade Original
Fair Trade Original, gevestigd in Culemborg, importeert levensmiddelen en woon- en modeaccessoires van 60 handelspartners uit 30 ontwikkelingslanden in Afrika, Azië en Latijns-Amerika en verkoopt deze op de Nederlandse en Europese markt. De organisatie werkt vanuit de visie dat handel een motor is voor ontwikkeling. Fair Trade Original is de grondlegger van de eerlijke handel in Nederland en vierde in 2009 haar 50-jarig bestaan. In datzelfde jaar riep het zakenblad Incompany Fair Trade Original uit tot het bedrijf met de beste reputatie van Nederland.
bron: fairtrade.nl