Na McDonald’s heeft ook Starbucks voet aan wal gezet in India. Starbucks opende onlangs hun eerste vestiging in het historische Elphinstone Building gebouw, in het sjieke gedeelte van Mumbai. Met twee verdiepingen en de Hermes winkel als buurman hopen ze de hotspot te worden voor hippe Indiase jongeren.
Starbucks-baas Howard Schultz beschrijft India als “een van de grootste markten in de wereld voor Starbucks” en zegt meteen dat de prijzen aangepast zijn op andere koffietentjes uit India. “De concurrentie is hier enorm” aldus Schultz.
De menu’s zijn speciaal aangepast op eet- en drinktradities van het land, om zo de klant nog beter van dienst te kunnen zijn. Best lastig met koffie; want in India wordt er voornamelijk heel veel thee gedronken. Net als andere Westerse ketens die naar India zijn gekomen, zoals Pizza Hut en McDonald’s, biedt Starbucks “Indianised” varianten aan. Zo kun je een tikka panini eten, elaichi mawa croissantjes met kardamom en Himalaya mineraalwater. Starbucks maalt er de gebruikelijke Starbucks-koffie, maar een deel van de bonen zijn wel afkomstig van de Indiase Tata-koffieplantage.
De prijs van een middelgrote cappucino is 115 roepies (1,65 euro), een caffe americano kost 110 roepies (1,57 euro). “We proberen respect te hebben voor de Indiase cultuur”, zegt de CEO van Starbucks.
De keten wil nog niet verklappen of er meerdere vestigingen komen in India, maar de geruchten gaan dat er de komende tijd nog twee stores in Mumbai komen, plus eentje in New Delhi in 2013.
bron: Culy.nl