Proosten bij Starbucks?

Starbucks begint met de verkoop van bier en wijn in de Verenigde Staten. In duizenden filialen kan men naast koffie ook  een biertje, wijn en hapjes bestellen. Het lunchaanbod wordt vergroot en ook gaat Starbucks maaltijden bezorgen.

Minder offline winkelen

Nu steeds meer mensen winkelen op internet, blijven Amerikanen meer thuis en de winkelcentra zijn minder druk. Hierdoor komen er minder mensen binnen bij een Statbucks, wat te merken is aan de omzet. Howard Schultz, CEO van Starbucks, noemde die ontwikkeling begin dit jaar nog een “aardverschuiving”.

Eind vorig jaar heeft heeft Starbucks al een proef gedaan met de verkoop van bier en wijn in zes filialen aan de Amerikaanse oostkust. Deze proef pakte goed uit wat resulteerde dat Starbucks op termijn in maar liefst 3.000 Starbucks filialen bier en wijn gaan serveren.

Met de nieuwe formule hoopt Starbucks een breder publiek te trekken en een echte ‘bestemming’ te worden. Het vertrouwen erin is hoog. De komende vijf jaar wil de koffiegigant de omzet die het in de VS uit eten haalt verdubbelen naar 4 miljard dollar.

China aan de koffie

In 2014 behaalde Starbucks een omzet van 16 miljard dollar. In 2019 moet dat 30 miljard dollar per jaar zijn, liet de koffieketen weten. Ook wil Starbucks het aantal vestigingen in China verdubbeld hebben naar meer dan 3000 vestigingen in 2019.