China, waar thee het meest geconsumeerd wordt, raakt aan de koffie. Dit blijkt uit de cijfers die onlangs zijn gepresenteerd.
Uit de cijfers die de koffiesector onlangs presenteerde blijkt er jaarlijks een groei te zijn maar liefst 20 procent aan koffiebars.
Koffie en het drinken ervan is vooral populair onder de jeugd in de grote steden. De jeugd wilt er graag ‘westers’ uitzien en koffie drinken associeerd goed met de ‘westerse levensstijl’. Maar het is in het verleden wel eens anders geweest. Tijdens de Culturele Revolutie in de jaren zeventig kon je als koffiedrinker achter de tralies belanden. Dit vanwege het ‘nadoen van westerse gewoontes’
Tijden zijn veranderd en China ontkomt er niet aan. Naast Starbucks en Costa Coffee verschijnen er steeds mee koffiebars en ketens in het Chinese straatbeeld. De consumptie van koffie, wordt de komende 5 jaar volgens de sector, verdubbelt tot 120.000 ton per jaar. Natuurlijk blijft thee nog de populairste drank. Met 700.000 ton per jaar staat het nog steeds eenzaam aan de top.
Volgens Joe Hsu, manager van het Taiwanese Orsir Coffee, heeft koffiedrinken in China een grote toekomst. “De meeste mensen in Groot-Brittannië dronken vroeger ook liever sterke thee met een wolkje melk”, zegt hij in de Shanghai Daily. “Maar koffie is daar inmiddels net zo populair.”