"Steeds vaker de deur uit voor een lekker bakkie"


Wordt het een Lavazza latte, een frappucino of gewoon een dubbele espresso? Feit is dat Nederlanders steeds vaker een kopje koffie buiten de deur drinken. Daarbij lijken we voorgoed te hebben afgerekend met calvinistische opvattingen; de koffie moet kwaliteit hebben én mag best wat kosten. Volgens cijfers van de Food and Service Monitor 2007 groeiden koffieketens en -winkels het afgelopen jaar gemiddeld 20 procent, goed voor zo’n 234 miljoen euro.

De groeimarkt van de take-away coffee heeft inmiddels een ware oorlog ontketend in koffieland: zowel het Amerikaanse Starbucks als de Italiaanse espressoleverancier Lavazza hebben grote plannen voor uitbreiding in Nederland. Starbucks – nu alleen nog op Schiphol – broedt op ruimte in de randstad. Lavazza opent binnen enkele maanden de eerste vestiging, waarschijnlijk naast Starbucks op Schiphol. Jasper Uhlenbusch van de Coffee Company ligt niet wakker van een beetje concurrentie.

‘Zolang nieuwe partijen met evenveel liefde koffie schenken, denk ik dat het alleen maar goed is. De markt is nog lang niet verzadigd.’ De Coffee Company heeft nu achttien filialen, en gaat uitbreiden in Den Haag, Groningen en Amsterdam. ‘We hebben veel vaste klanten, die tot drie keer per week komen voor ambachtelijk gemaakte koffie. Maar we zijn niet zoals Starbucks, die wil een derde plek bieden aan hun klanten, naast het kantoor en hun huis.’ Volgens Uhlenbush past een kopje koffie buiten de deur binnen de Nederlandse cultuur, waar de horeca al dik een eeuw koffie schenkt. ‘Dit in tegenstelling tot Engeland en Amerika. Daar was het aanvankelijk dan ook interessanter om koffieconcerns te vestigen.’ Maar door toegenomen mobiliteit én welvaart van Nederlanders heeft ons land nu ook een interessante markt.

Volgens Directeur van Vereniging van Koffiebranders en Theepakkers Michael Römer zijn Nederlanders niet meer gaan drinken, maar wel anders. Van de gemiddeld drie kopjes koffie per dag zit er nu vaak eentje tussen in een wegwerpbeker. ‘Nederlanders zijn veel mobieler geworden, en willen ook onderweg een kopje koffie drinken.’ Daar profiteren volgens Römer niet alleen de kwaliteitswinkels van, ook benzinestations schenken steeds meer koffie. Ook krijgen consumenten eens steeds verfijndere smaak. ‘Door al onze reizen over de grens zijn we vooral espresso meer gaan waarderen.’ Daarnaast dienen zich nieuwe koffievariaties aan, die onder een jonger publiek aanslaan. ‘De oude koffiedrinkers zullen niet snel experimenteren, maar jongeren houden wel van een beetje avontuur. En voor iedereen geldt: de thermoskan is passe, want na twee uur is die koffie niet meer te drinken.’

Door: DAG / Esma Linnemann
Foto: Hollandse Hoogte