Na velen is ook Coca-Cola aan de koffie. Niet voor de werknemers maar als joint venture samen met Illy. Samen stappen ze, onder de naam ‘Ilko Coffee International’, de $16 miljard grote markt van ‘ready-to-drink’ koffie in.
De twee vullen elkaar goed aan. Zo heeft Coca-Cola een groot netwerk om de drie nieuwe RTD koffie’s te distributeren en heeft Illy internationaal een sterke naam als het om koffie en espresso gaat. Coca-cola probeerde het eerder zelf met een koolzuurhoudende ijskoffie op de markt te brengen onder de naam ‘Blak’ maar deze verdween weer snel van het toneel.
Samen met Illy brengt Coca-Cola de volgende 3 varianten:
- Caffè: ‘Full-bodied’ karakter, echte Italiaanse ‘gekoelde caffe.’
- Cappuccino: Intense aroma’s van Illy espresso, gemengd met melk en donkere cacao.
- Latte Macchiato: Verse Illy espresso ervaring, gemengd met melk milk.
De caffe komt in 150ml blikken en de melk varianten in 200ml blikken.
De RTD koffie markt heeft zich en enkele jaren ontwikkeld tot een grote serieuze markt met een omzet van 7 miljard euro per jaar en heeft een groei van iets meer dan 10% per jaar. Dit is uitgezonderd van de Japanse markt waar RTD koffie al opzich een grote markt is.
Echter zijn Coca-Cola en Illy niet de enige spelers op de markt. ‘Double shot’ van Pepsi en Starbucks , Campina en Douwe-Egberts samen hebben de ‘Café Fresco’ en Nestlé heeft ‘Nestlé Frappé’.
Eind april komt het in 10 europeese landen op de markt. Of Nederland hieronder valt is nog niet duidelijk.
Showing 1 comment
Comments are closed.