‘Met koffie kun je verleiden’

Dick de Kock, oprichter van de Coffee Company, trakteerde Jojanneke op een kopje koffie. ‘Wij zijn de softste drugsdealers van Amsterdam.’

‘In het dagboek van ons personeel staat wie het met wie doet’‘Met koffie kun je vrouwen verleiden, ja. Ik kan je koffies laten proeven die betoverend zijn. Met precies het perfect geklopte schuim, wollig, sensueel, wordt het bijna een erotische drank. Net zoals lekker eten bijna porno kan zijn.’ Dick de Kock staart snel diep in zijn kopje. Het is vier uur vrijdagmiddag, en de oprichter van de Coffee Company ‘weet wel een geschikter drankje dan koffie voor dat tijdstip’. Maar we zijn neergestreken in een van zijn – bomvolle – etablissementen aan de Amsterdamse Beethovenstraat en dus moeten we ons laven aan Latte. Beter ook, want Dick krijgt koppijn van sterke drank.

Zijn ouders hebben humor, zoveel is duidelijk. ‘Ze hebben zich niet gerealiseerd wat voor naam ze me gaven. Na de oorlog waren Engelse namen in. Mijn moeder heeft zich er wel voor verontschuldigd.’ In Angelsaksische landen is het soms lastig. ‘Ik heb twee jaar in Australië gewoond, daar beginnen ze gewoon keihard te lachen: ‘God, your parents must’ve hated you!’ Dat is oprecht. Ach, Dick de Kock. Bekt wel lekker.’

coffeecompany

Veelzijdige drank

KoffieDick startte, na voor V&D en Douwe Egberts te hebben gewerkt, zijn koffieketen in 1995 samen met Rick Bekkema. ‘Als je zestig bent, moet je geen spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan.’ Hoe oud hij nu is kan hij zich niet meteen herinneren, geheel naar gewoonte der mannen boven de veertig. ‘Iets ouder dan jij. Nou oké, 56.’ Een kuchje. ‘Toen wij begonnen, was het laatste marketingsucces van Douwe Egberts de 500-gramsverpakking in 1986.’ Hij onderdrukt een gniffel. ‘In de supermarkt had je ontelbare verschillende bieren, kazen. Koffie was niks, terwijl het zo’n veelzijdige drank is.’

Inmiddels hebben Dick & Rick 25 vestigingen in Nederland. De crisis deert ze niet. ‘We blijven stijgen. In twaalf jaar zijn we 20 tot 30 procent gegroeid. En de laatste twee jaar is de omzet verdubbeld. In 2006 hebben we een financierder gevonden, wie zeg ik niet, die zelf ook een merk heeft grootgemaakt. Daardoor zijn we van een ideegedreven bedrijf een procesgestuurd bedrijf geworden. Ga je ineens bedenken hoe je kunt besparen op suikerzakjes.’ Koffie noemt hij een ‘gezellige’ branche. En daarbij hoort gezellig personeel. Hij slaat op een wit dik boek. ‘Het dagboek van de werknemers. Wie het met wie doet. Spannende dingen. Nee, dat mag jij niet lezen. We hebben 250 mensen in dienst, heel leuke mensen.’

Als het aan hem had gelegen, had Starbucks allang door heel Nederland gezeten. ‘Ze doen er te lang over. Hoe meer goeie koffie er is, hoe beter. Een kennis van mij heeft een koffiebar in Boston. Toen Starbucks daar kwam, ging zijn omzet 20 procent omhoog. Ze zetten de markt juist in beweging, een beetje het meubelboulevardeffect. Starbucks zit nu op Schiphol, opent nog een vestiging op Amsterdam Centraal en dat is het dan. Ze zijn erg voorzichtig. Ik weet niet of ik het zo zou doen. Wij nemen risico’s die Starbucks nooit zou nemen.’

Drie keer per week

Met Max Havelaar doet hij niks. ‘Zij betalen 10 procent boven de marktprijs. Wij betalen drie keer de marktprijs als het moet. En we leren de boeren hoe kwaliteit te handhaven, door niet hun goede koffie met de minder goede te versnijden bijvoorbeeld.’ Hij heeft goed contact met ze. ‘Mijn kinderen logeren wel eens bij ze.’

Rijk is Dick niet. Zegt hij. Wel laat hij een huis bouwen in hartje Amsterdam. Maar ik kan niet zomaar drie weken gaan skiën in Verbier. Succes heb ik wel. En dat is leuk.’ De koffiemarkt in Nederland noemt hij ‘nog lang niet verzadigd’. ‘Mensen komen drie keer per week bij ons terug. We komen binnenkort met iets nieuws: Coffee Flavoured-koffie. Een soort wijn onder de koffie die om de koffiesmaak draait.’ Over de ongezonde effecten van koffie maakt hij zich niet druk. Hij neemt nog een teug en kijkt naar een tafel middelbare scholieren; zijn laatste marktaanwinst. ‘Wij noemen onszelf ook wel de softste drugsverkopers van Amsterdam.’

bron: depers.nl

info: coffeecompany.nl