Hotels willen meer kennis over koffie

Uit onderzoek blijkt dat vier- en vijfsterrenhotels graag zouden zien dat de leveranciers hun werknemers traint in hun koffiekennis. Zes studenten van de Hoge Hotelschool Maastricht voerde het onderzoek uit als afstudeer opdracht. Het onderzoek was gericht op premiumkoffie in de vier- en vijfsterrenhotelsector in vijf verschillende landen, waaronder Nederland.

Exclusief
De meerderheid van de deelnemers is het er over eens dat premiumkoffie een exclusief product is en dit in de toekomst ook zal blijven. Echter is er nu nog ‘te weinig koffiekennis’ in de hotelsector om die status te bereiken.

Grotendeels van de hotels vindt dat de leveranciers trainingen zouden moeten aanbieden. Dit zorgt voor een toegevoegde waarde. De leveranciers kennen hun producten het beste, dus zouden zij het beste de trainingen moeten kunnen geven.

Kwaliteit
Verder blijkt dat de hotels de kwaliteit van koffie het allerbelangrijkste vinden. Daarna pas de klantenservice van de leverancier. De prijs van koffie wordt niet genoemd als een bepalende factor.

De snelheid en het gebruikersgemak van de apparatuur noemen de hotels als belangrijkste aspecten. Ook zien ze een breder assortiment in koffiesoorten als pre, maar betwijfelen ze of dit realiseerbaar is zonder nieuwe machines te hoeven aanschaffen.