Douwe Egberts, Illy en Starbucks stoeien met elkaar

Of het nu gaat om energiebesparing, nieuwe afzetmarkten of geavanceerde machines, koffiefabrikanten tonen zich doortastend in vernieuwing. Illy, Starbucks én Douwe Egberts bewijzen dat.

groenestroom

Groene energie: de Douwe Egberts-fabriek in Joure realiseerde de afgelopen tien jaar een energiebesparing van 36 procent per ton koffiebonen, en scoort daarmee net iets beter dan het gemiddelde in de koffiebranche. Oorzaak is vooral de koffiedikgestookte stoomketel: verdwijnt koffiedik bij ons thuis direct in de afvalbak, bij de DE-fabriek in Joure heeft het tegenwoordig een functionaliteit. Ongeveer de helft dient namelijk als brandstof voor een stoomketel.

In Joure maken ze ook automaat- en oploskoffie. Ook hiervoor wil Sarah Lee, het moederconcern van DE, een extra koffiedikgestookte stoomketel laten bouwen. Met de recessie in volle gang is het echter nog even afwachten of dit er ook van komt.

XP1-CIMBALI-ILLY

Nieuwe afzetmarkten: Koffiefabrikanten laten zien dat hun markt erg turbulent en competitief is. Duwden McDonalds en Dunkin Donuts het marktaandeel van Starbucks al steeds verder omlaag, Illy lijkt nu hetzelfde te gaan doen. Drie jaar geleden begon het Italiaanse bedrijf in Europa met het Artisti del Gusto-programma: het concept houdt in dat zelfstandige ‘coffeeshops’ het merk Illy uitbaten via Illy-espressoautomaten, -koffiekopjes, -servies en drankrecepten, inclusief de toezegging drie jaar lang alleen Illy-koffie te verkopen. Verschillende van deze uitbaters hebben hun koffieverkoop zien verdubbelen of verdriedubbelen, lezen we op PSFK.

Waar Starbucks allereerst op Dunkin’ Donuts en McDonalds terrein verliest door de crisis en het gegeven dat minder consumenten veel geld willen uitgeven aan koffie, daar bewijst Illy dat er nog steeds een groep liefhebbers is, die wel degelijk voor dure kwaliteitskoffie gaat. Of het nieuwe product van Starbucks, de goedkope oploskoffie Via, dus hét antwoord is op de terugval van het bedrijf, moeten we nog zien. Maar Starbucks onderneemt meer nieuwe initiateven, zoals ‘15th Coffee and Tea’ en mobiel betalen.

 

Geavanceerde machines: Douwe Egberts speelt sinds kort in op twee trends, namelijk de opkomst van een gezondheidsmaatschappij en het toenemende aantal kinetische apparaten. Met BeMoved kun je door het maken van sprongen en armbewegingen jouw keuze aan het koffieapparaat doorgeven. Koffie maakte je al wakker, maar geeft je zo misschien ook meer een fitheidsgevoel. Leuk voor op het werk. BeMoved toont trouwens ook het laatste nieuws, filemeldingen en weersvoorspellingen.

bron: idealize.nl