Bierbrouwer Heineken heeft vergevorderde plannen om koffie en thee in de horeca te gaan verkopen. Nederlanders drinken elk jaar minder gerstenat en biermakers halen alles uit de kast om dat verlies goed te maken.
De Amsterdamse brouwer heeft de afgelopen jaren onderzocht of het haalbaar en zinvol is om behalve bier en frisdrank ook bakjes troost en kopjes thee te gaan verkopen en brengt half januari de plannen in detail naar buiten.
Heineken en zijn concurrenten proberen vrijwel constant nieuwe flesjes, blikjes en andere verpakkingen bij de supermarkten te introduceren. Geen bierdrinker die de Beertender, de Perfect Draft of de Cheersch niet kent.
Allemaal om de consument, die de laatste jaren steeds meer wijn ging drinken, weer aan het bier te krijgen. In de horeca kwam marktleider Heineken (circa 50% marktaandeel) onder meer met Extra Cold om de volumedaling in ons land te dempen. Het nieuwe drankje Jillz moet ondertussen de 63% van de vrouwen die pils niet lekker vinden aan zich binden.
Verder kreeg Heineken met de overname van het Britse Scottish & Newcastle het in Engeland al zeer populaire cidermerk Strongbow Gold in handen.
Aan de andere kant van de Noordzee groeit het koude zoete drankje sterk in een dalende biermarkt. Komend voorjaar moet het Ierse merk in de schappen van de supers liggen en rond dezelfde tijd, of iets later, is het alcoholhoudende appelsap ook in de Heinekenkroegen te bestellen.
Naast de diverse biermerken levert Heineken via dochter Vrumona ook frisdranken als Pepsi, Gatorade, Dr Pepper, Schweppes en 7 Up (onder licentie) en Crystal Clear, Sisi, Royal Club, JOY, Sourcy en Climax (eigen merken) aan zijn vele horecagelegenheden.
En nu lijken koffie en thee dus aan het Heineken-assortiment te worden toegevoegd. Op die manier kan de brouwer ook aan de liefhebbers van deze dranken die de ’Heinekenrestaurants en kroegen’ bezoeken, verdienen. Volgens bronnen is op het immense complex van de Heineken-brouwerij in Zoeterwoude een waar democentrum met koffie ingericht. Afgeschermd voor pottenkijkers zouden kasten en vitrines vol met de nieuwe Heinekenwaar staan.
Een zegsman van Heineken bevestigt dat wordt gekeken naar de mogelijkheden om naast bier ook koffie en thee aan de kroegen te leveren. „Daar zijn we al jaren mee bezig.” De woordvoerder wilde verder niet ingaan op details. „Half januari gaan we er meer over vertellen.”
bron: telegraaf.nl