Sterrenchef François Geurds komt volgend jaar met een eigen koffielabel. De patron-cuisinier van Ivy in Rotterdam is zwaar teleur gesteld over de kwaliteit die er geschoken wordt in de nederlandse horeca: “Er wordt in Nederland veel flutkoffie geschonken. Dat ligt aan de slechte kwaliteit van de bonen, maar er is ook te weinig kennis over koffiezetten.” Aldus Geurds.
Single Vintage koffie
“Goede restaurateurs sparen koste nog moeite in hun zoektocht naar de perfecte vis of wijn”, zegt Hans de Boer, manager bij De Eenhoorn. “Maar koffie halen ze bij wijze van spreken gewoon bij de groothandel. Dat vinden wij een vreemde zaak.” Daarom slaan chef Marcel van Zomeren van In den Rustwat, François Geurds van Ivy samen met Koffiebranderij De Eenhoorn in Kampen de handen in een om een eigen koffielijn te lanceren. “Het wordt allemaal single vintage koffie, van arabica bonen afkomstig van één enkele plantage en van één jaar. Herkomstlanden van de bonen kunnen Brazilië, Ethiopië of Colombia zijn. Daar is nog niets over zeker. Het zal ook per seizoen wisselen. In de winter drink je andere koffie dan in de zomer.” Hoogsts waarschijnlijk zullen de bonen uit de, binnen de koffiewereld zeer bekende, ‘Cup of Excellence’ competitie gekozen worden. Deze koffiebonen zijn van suprieure kwaliteit en beoordeeld door een internationale jury. Waarna ze op een veiling aan de hoogste bieder verkocht worden.
Lancering
Naar verwachting wordt de koffielijn in februari gelanceerd tijdens “een groots evenement inRotterdam”.
Showing 1 comment
Comments are closed.