Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade groeit 43% in 2009

De retailwaarde van producten met het Max Havelaar keurmerk voor fairtrade is in 2009 met 43% gestegen ten opzichte van 2008. Dit blijkt uit de jaarcijfers voor de Nederlandse markt van Stichting Max Havelaar. De retailwaarde van fairtrade gecertificeerde producten op de Nederlandse markt is naar schatting toegenomen van 61 miljoen euro in 2008 naar 87 miljoen in 2009.

Stichting Max Havelaar constateert een zeer sterke groei in de categorieën chocolade, bloemen, thee en ijs. Bij koffie was er een flinke groei van de combinatie fairtrade en biologisch. Van de fairtrade gecertificeerde koffie op de Nederlandse markt was vorig jaar 38% zowel fairtrade als biologisch gecertificeerd. In 2007 was dit percentage 17% en in 2008 ging het om 30%.

In 2009 is het aantal aangesloten Nederlandse bedrijven dat een of meerdere fairtrade gecertificeerde producten op de Nederlandse markt bracht gestegen van 80 bedrijven naar 107, een groei van 34%. In 2009 genereerde de Nederlandse Fairtrade markt 2.2 miljoen euro aan premie voor de boeren.

De internationale groei-index voor fairtrade producten wordt in mei 2010 verwacht. Het fairtrade keurmerk wordt in 23 landen gevoerd en ook op internationaal niveau wordt op groei gerekend. Zo zal bijvoorbeeld de overstap van Starbucks op fairtrade gecertificeerde koffie een grote positieve invloed hebben op de internationale groei-index voor koffie. In 2009 kocht Starbucks bijna 18 miljoen kilo fairtrade gecertificeerde koffie in. Op de 78 miljoen kilo fairtrade gecertificeerde koffie die in 2008 wereldwijd werd verkocht, leidt dit al tot een groei van ruim 20%.

bron: foodholland.nl