Jarenlang heeft Sara Lee, de voormalig moedermaatschappij van Douwe Egberts te weinig koffie in de Senseo koffiepads gedaan. De hoeveelheid koffie werd uit kostenbesparing teruggebracht van 7,5 gram naar 7 gram.
Michiel Herkemij, de bestuursvoorzitter van Douwe Egberts, dat sinds de zomer D.E Master Blenders 1753 heet, vertelde dit afgelopen zaterdag in een interview met de Volkskrant. Hij noemt het voorval met de Senseo-pads als voorbeeld van de verwaarlozing die DE onder het Amerikaansde Sara Lee ten deel viel. ‘Die koffie hebben wij er meteen weer bij gedaan.’
Sara Lee heeft Douwe Egberts uitgeknepen als een citroen, stelt Herkemij. Er sprake van schromelijke verwaarlozing en van onderinvestering. ‘In 2001 is Senseo op de markt gebracht. Sindsdien is er geen klap meer gebeurd.’
Dat het toenmalige Douwe Egberts toch nog groeide, kwam alleen doordat de prijzen werden verhoogd. ‘Ze hebben gewoon een hoop winst gepakt.’
Helemaal nieuw is het niet dat er minder koffie in de pads zit. Afgelopen zomer vertelde Herkemij in NRC Handelsblad al dat de kwaliteit er bij inschoot:
“De kwaliteit is er de afgelopen jaren door de kostenbesparingen van Sara Lee zwaar bij ingeschoten. Zo hebben ze wat koffie uit de koffiepads van Senseo gehaald, om ze goedkoper te maken. Dat kun je niet ongestraft doen. Op die manier geef je de huismerken vrij baan. Hun pads zijn 20 procent goedkoper en hebben dezelfde kwaliteit. Bij Heineken heb ik geleerd dat kwaliteit het enige is waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Alleen zo kun je het winnen van de huismerken.”