Rancilio Silvia V1 Reviseren

Alles over restaureren van machines en molens
Plaats reactie
Mudita

Rancilio Silvia V1 Reviseren

Bericht door Mudita »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb sinds kort mijn eerste Rancilio Silvia weten te bemachtigen. Het gaat om een Rancilio Silvia V1 met een ingebouwde MeCoffee PID. Het apparaat was eerst van een eigenaar die er veel verstand van had maar vervolgens is overgestapt op een hoger segment espresso machine. Deze eigenaar heeft de Rancilio toen verkocht aan een vriend van hem. Die er vervolgens maar 250 gram aan koffie doorheen heeft gehaald en voor de rest niks gedaan heeft met de machine. Nu is die uiteindelijk bij mij terecht gekomen voor 175 euro. Er is bij de laatste eigenaar geen onderhoud gebeurd.

Toen ik de machine binnen had heb ik deze eerst gewoon gebruikt zonder iets schoon te maken. Na een week dacht ik hier maar verandering in te brengen en heb ik bij de koffiebonen ontkalker en koffie ontvetter besteld. De machine heb ik meteen ontkalkt zodra dit binnen was!

Tevergeefs kom ik er nu achter dat de machine een sizzelend geluid maakt. Dit gebeurt al helemaal als ik de pid op een iets hogere temperatuur zet. Bij lagere temperaturen valt dit erg mee. Er komt daarnaast ook stoom uit pijpje terug in waterreservoir. Het pijpje en de rancilio silvia zelf worden ook erg warm.

Na contact opgenomen te hebben met Ranciliosilvia.info werd mij geadviseerd om de OPV, Boiler en zetgroep te reviseren. Ik heb hiervoor de nodige onderdelen besteld via Drtrading waarbij helaas de opv pakking van het oude model mist. Ook heb ik nog hittebestendig vet nodig om de boutjes en opv weer in te vetten. Via van pommeren kan ik de opv pakking nog wel bestellen alleen weet ik niet zeker of het siliconenvet daar hittebestendig is. Heeft iemand van jullie hier een idee over? Het gaat om het volgende product: https://www.vanpommeren.nl/Onderhoudsmi ... -gram-7216.

Zodra alle onderdelen binnen zijn ga ik aan de slag! Ik zal in dit topic alles gaan loggen. In de hoop dat ik kan teruglezen wat ik überhaupt heb gedaan en ook dat mede forumleden mij kunnen helpen in dit proces.

Ik heb eigenlijk meteen al iets wat niet duidelijk is. Aangezien ik de OPV uit elkaar moet halen zal ik volgens mij de druk ook weer opnieuw moeten instellen. Of blijft dit gewoon goed staan ook al haal ik de OPV uit elkaar?
Mudita

Re: Rancilio Silvia V1 Reviseren

Bericht door Mudita »

Ik kan er niet achter komen hoe ik het bericht moet aanpassen.

Heb het volgende vet gevonden. Kan ik dit gebruiken om het schroefdraad in de OPV mee in te vetten? https://www.vanpommeren.nl/index.php?ro ... ct_id=3051
HanR
Contacteer:

Bericht door HanR »

Nee, dat is vloeibare pakking.
Als vet kun je DOW111 gebruiken of Loxeal 4 of 9.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

manduca

Bericht door manduca »

Van de Silvia V1is de OPV niet instelbaar. Gewoon weer precies zo in elkaar zetten als hij zat.
Mocht je de druk willen veranderen, kun je spelen met opvulringetjes (meer is lagere druk).

Ik zou de hele machine demonteren en dan ontkalken. Ik zie de foto's wel tegemoet. Dan kan ik wel advies geven.
Invetten van de schroefjes en zo is niet echt nodig in mijn ervaring. Wel zorgen dat je goede nieuwe ringen hebt.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Plaats reactie