Proefpanel 'Beautiful People Coffee' (inschrijving gesloten)

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel 'Beautiful People Coffee' (inschrijving gesloten)

Berichtdoor robert » 08 Feb 2009, 12:48

Beste Barista's,

Als initiatiefnemer van het concept Beautiful People ben ik jullie zeer dankbaar voor de genomen moeite onze koffie te testen. Ik ben zeer vereerd dat kenners zo als jullie onze koffie weten te waarderen, het is zeer belangrijk voor ons van jullie die erkenning te krijgen. Met Beautiful People hebben we een uniek koffie concept waar we vooral aan de beeldvorming van mensen met een verstandelijke beperking werken.

We concentreren ons op dit moment op de zakelijke markt en langzaam maar zeker krijgen we voet aan de grond in deze moelijke markt. Maar steeds meer bedrijven en overheid zien de toegevoegde waarde van ons concept. We worden een luis in de pels van een aantal grote en lelijke koffie bedrijven en dat is precies wat we willen zijn.

Ook steeds meer horeca bedrijven weten ons te vinden waar we natuurlijk erg blij mee zijn. De koffie is heerlijk en met een prachtig duurzaamheid keurmerk wat we mooi communiceren in het bedrijf naar de klanten toe, daarnaast spreekt servies en alles wat daar bij komt elke ondernemer aan.

Waar ik vooral blij mee ben is dat wij met het concept steeds meer kunnen betekenen voor de doelgroep. In mei openen we samen met Sodexo onze eerste Beautiful People Arts&Food lunch concept in Amsterdam waar mensen met een beperking ook een leer/werkplek zullen krijgen. We hopen natuurlijk dat er nog velen zullen volgen. Omdat het de eerste is en in Amsterdam komt er ook een "Amsterdam"Beautiful People kunst koffie servies. Op dit moment maken 40 kunstenaars met een beperking een kunstwerk met het thema "Amsterdam" die op een site komen te staan waar je op kan stemmen. Van de 6 kunstwerken met de meeste stemmen word het Amsterdam koffie servies gemaakt.

Als jullie informatie willen kijk op onze site, ik zal jullie zeker op de hoogte houden van het Amsterdam project en met de opening zijn jullie allemaal uitgenodigd voor een heerlijke espresso!!

Dank en heel veel warme Beautiful People groeten!

Robert Wolff.
robert

Berichtdoor tennapel » 08 Feb 2009, 15:20

Afbeelding

De Beautiful People koffie is een koffie met veel zuren. Op hoge uitlooptemperaturen (95 tot 97 graden) verdwijnen de zuren, maar ook de impact van de enorm lange nasmaak. Het is een koffie met een bite, op lage uitlooptemperatuur (91 graden) smaakt de koffie nog minutenlang na, maar is de afdronk erg zuur.

Uiteindelijk ben ik op een balans van zuur en afdronk gekomen doe me het meest bevalt op 94 graden uitlooptemperatuur. De chocoladetonen kan ik er niet echt uit krijgen.

Als espressokoffie zal ik deze koffie niet zo snel drinken, ik vind in de koffie de zuren te veel overheersen en in de afdronk is de koffie vrij vlak van smaak, er zitten weinig smaaklaagjes in. Als basis voor een cappuccino vind ik de koffie erg lekker. Lekkerder dan menige koffie die ik in de afgelopen jaren gedronken heb. De lange nasmaak, de ‘bite’ van de koffie, zorgt ervoor dat het zoet van het melkschuim een mooie tegenhanger krijgt.

Ik ga nog met Sebastiaan's opmerking over een iets hogere temperatuur en kleinere dosering proberen of ik er ook romige kwaliteiten aan kan toedichten. Uiteindelijk is smaakbeleving natuurlijk zeer subjectief, vandaar dat er ook zoveel verschillende bonen en brandingen verkrijgbaar zijn. Gelukkig maar, dat houdt het interessant.

Het is wel leuk dat je voor zo'n proefpanel zo bewust met proeven bezig bent.
machine: Izzo Alex Duetto | maler: Compak K10 Push | tamper: Concept-art Pop
tennapel

Berichtdoor Dennis » 08 Feb 2009, 16:51

tennapel schreef:Het is wel leuk dat je voor zo'n proefpanel zo bewust met proeven bezig bent.

Ja Martijn dat is nu net de bedoeling, nu nog uitleggen wat je proeft...dat is het moeilijke deel van de proeverij.
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor bas » 08 Feb 2009, 19:37

interessant hoe verschillende apparatuur de smaak kan beinvloeden...als ik op mijn rancilio met temperatuursurfen de extractie start als de thermostaat juist uitspringt en de eerste 5 seconden de stoomkraan net iets open zet bij wijze van preinfusie, is de temperatuur van het zetwater om en nabij de 96 graden...ik proef dan juist nauwelijks zuren (in tegenstelling tot veel andere single origens uit Amerika) en het bittertje is aangenaam en zeker niet storend en ook de met de romigheid zit het wel snor...mijn crema is trouwens i.v.m. het plaatje van Martijn wat donkerder...ik ben zoals eerder aangegeven net als Sebastiaan ook uitgekomen op laag doseren met 14 gram en zeer fijn malen met een lichte tamp...wat mij betreft dus een prima espresso koffie, ook als geef ik in het algemeen wel de voorkeur aan een goede melange, zoals bijvoorbeeld een Ottimo van Peeze of Caffe Martella!

groet,
Bas
Everchanging...
bas

Berichtdoor Mark » 08 Feb 2009, 20:03

robert schreef:Waar ik vooral blij mee ben is dat wij met het concept steeds meer kunnen betekenen voor de doelgroep. In mei openen we samen met Sodexo onze eerste Beautiful People Arts&Food lunch concept in Amsterdam waar mensen met een beperking ook een leer/werkplek zullen krijgen. We hopen natuurlijk dat er nog velen zullen volgen. Omdat het de eerste is en in Amsterdam komt er ook een "Amsterdam"Beautiful People kunst koffie servies. Op dit moment maken 40 kunstenaars met een beperking een kunstwerk met het thema "Amsterdam" die op een site komen te staan waar je op kan stemmen. Van de 6 kunstwerken met de meeste stemmen word het Amsterdam koffie servies gemaakt.

Als jullie informatie willen kijk op onze site, ik zal jullie zeker op de hoogte houden van het Amsterdam project en met de opening zijn jullie allemaal uitgenodigd voor een heerlijke espresso!!

Mooi initiatief, Robert! In mei wil ik er graag bij zijn!
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder - Technivorm
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor thijs » 09 Feb 2009, 11:57

Registratie van het kopje koffie van vanmorgen.

9gr Beautiful People Coffee onder druk gezet, leverde het volgende in het glaasje op...

Afbeelding

Ziet er niet alleen goed uit, maar smaakte ook erg lekker! Diep, goede balans tussen zuren en bitters waardoor het geheel de tong als een rond gevoel streelt. Lange afdronk, top!

Link
Vibiemme Domobar, met PID

La Cimbali Junior Grinder

Sistemi per caffè espresso
Gebruikers-avatar
thijs

Berichtdoor Hybrid » 09 Feb 2009, 11:59

Bij mij viel het aangenaam geurende pakketje afgelopen vrijdag in de bus... maar omdat ik nog steeds licht verkouden ben en niet goed genoeg 'proef' heb ik het nog even in de groente-lade luchtdicht geparkeerd... zodra ik iets beter proef (het komt langzaam weer terug) ga ik uiteraard meteen aan de slag. Ben zeer benieuwd...

L8r....
Hybrid

Berichtdoor swimmer » 09 Feb 2009, 12:07

Beterschap :)
:: Dalla Corte mini EX4 :: Ceado E73s :: Mahlkönig Vario v2 :: Aeropress ::
Gebruikers-avatar
swimmer

Berichtdoor Jos » 09 Feb 2009, 12:17

Hier nog wat shots van mijn shot...

Afbeelding
Expobar Brewtus III V :: Mazzer Mini Electronic Mod. A :: Xpressivo Barista :: Motta Europa 35 & 50 CL
Nu in de hopper: Diemme Oro
Gebruikers-avatar
Jos

Berichtdoor Sebastiaan007 » 09 Feb 2009, 12:30

Leuke foto's zeg!
En Edo, hopelijk voel je je snel weer beter!
iRoast, do you?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sebastiaan007
Sponsor

VorigeVolgende

Terug naar Proefpanel