Druk slaat over

Alles voor de startende thuisbarista

Druk slaat over

Berichtdoor Concor!! » 09 Jan 2019, 09:33

Beste thuisbarista’s,

Zelf beschik ik over een Solis apparaat alleen heb ik problemen om constante druk te houden tijdens het zetten van de espresso. Als ik een espresso zet gaat de druk op de meter een klein stukje (kwart van de meter) omhoog en schiet na een hoeveelheid seconde naar veels te hoge druk. Het zal waarschijnlijk een echte beginnersfout zijn maar daarom ben ik hier om te leren. Zelf denk ik aan de fijnheid van het malen ligt of het niet goed verdelen van de gemalen bonen in de filterdrager. Mijn theorie is dat door slechte verdeling van koffie in het filter het water zelf een weg zoekt waardoor de druk op de meter varieert. Het kan natuurlijk ook de kracht waarmee ik tamp zijn (max 20kg). Dit doe ik op gevoel en heb ik veel mee gespeeld maar biet tot het gewenste effect.ik ben dus echt opzoek naar wat het probleem kan zijn.

Wat denken jullie??
Concor!!

Re: Druk slaat over

Berichtdoor HanR » 09 Jan 2019, 18:10

Ik vrees het ergste:
1. Vermoedelijk gebruik je geen versgebrande en vervolgens zelfgemalen bonen. Hard aanstampen heeft geen zin.
2. Solis machines hebben voor zover ik me kan herinneren geen opv om de zetdruk mee te begrenzen.
3. De sprong in de drukopbouw is niet iets om je zorgen over te maken. Waarschijnlijk komt dit door het pompontluchtingsventiel, dat bij ongeveer 3 bar dicht gaat

Algemeen advies:
Solis op Marktplaats zetten;
Fatsoenlijke maler kopen;
Versgebrande bonen kopen.

Mooier kan ik het helaas niet maken.
HanR

Terug naar Beginnend thuisbarista?