Vergevingsgezinde 'les'bonen

Welke koffie is lekker? Bonen, gemalen koffie, pods...

Vergevingsgezinde 'les'bonen

Berichtdoor nellekeh » 05 Jul 2016, 14:26

Hi allen,

Ik heb bij m'n Simonelli Musica een kilo van dit spul gekregen, DE 'professional' https://www.jacobsdouweegbertsprofessio ... ark-roast/ . Ik was van plan ze cadeau te doen aan m'n vader die al 3 jaar een Jura heeft die hij nooit onderhoud (er komt inmiddels echt zure meuk uit, een senseo is minder ranzig), en heb daarom wat boontjes bij Fascino besteld naar aanleiding van het doorlezen van het forum. Maar misschien zijn de DE bonen wel prima om eens te beginnen met het afstellen van de maler en het uitvogelen van de machine?

Ik maal met een Vario en gebruik ook vooralsnog elke ochtend m'n Bialetti om koffie te zetten, maar als de Simonelli terug is van z'n onderhoudsbeurt ga ik aan de slag. Ik vroeg me af of iemand een tip heeft over welke bonen het meest vergevingsgezind zijn van Fascino, ik heb besteld:
- Colombia San Alberto Paraiso
- Espresso Grande Alta
- en een kilo overstock, omdat ik nog niet weet wat ik lekker vind dus wie weet wordt ik aangenaam verrast.

Ik heb ook een zakje 250 gr Giraffe The Blend staan maar daar durf ik nog niet aan uit pure angst dat ik het hele zakje verspil voordat ik een fatsoenlijke espresso heb gezet.

Andere suggesties heb ik al gelezen in het beginners bonen topic, vroeg me meer af of iemand tips heeft over bovenstaande bonen.
Simonelli Musica, Isomac Zaffiro, Bialetti, Mahlkönig Vario
Gebruikers-avatar
nellekeh

Re: Vergevingsgezinde 'les'bonen

Berichtdoor manduca » 05 Jul 2016, 14:46

Met elke boon moet je opnieuw afregelen. Dus afregelen met goedkope bonen kan eigenlijk niet.
De 'juiste' maalstand ga je er niet mee vinden dus. Bovendien zijn goedkope bonen meestal oud (Fascino niet, maar DE wel), en dan zit je veel te sowieso fijn.
Weten of de afstelling goed is zit ook vooral in het proeven. En met slechts bonen ga je nooit een goed resultaat proeven, en dus ook niet weten of je goed zit.
Je kan er hooguit je routine mee trainen.

Ik zou zeggen, accepteer het als leergeld.

Als je van wat bittere koffie houdt, kun je voor de wat donkerdere gebrande bonen kiezen (Italiaans noem ik het altijd maar). Die zijn wel een stuk meer vergevingsgezind dan licht gebrande bonen zoals die van het Koffielab.

En als je koffie hebt staan, die niet te lange bewaren. De meeste bonen zijn een maand na branding over hun top heen. Dus ik zou niet te lang wachten met de Giraffe koffie.

En tenslotte; angst is een slechte raadgever bij het leerproces van Barista. Je moet echt durven proberen.
Als je een koffie gevonden hebt die je lekker vind, blijf daar dan ook een tijdje bij. Dan kun je je skills daarop verbeteren. Als je telkens van koffie wisselt, weet je nooit of het aan je skills of aan de koffie ligt dat je het niet lekker vindt.
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: BFC Junior * Mazzer Super Jolly
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor erik82 » 05 Jul 2016, 18:35

Je bent het jezelf nu moeilijk aan het maken door veel verschillende bonen te kopen. Eer dat je een boon een beetje door begint tkrijgen is deze al op en kun je opnieuw beginnen. Start met een zak van een kilo zodat je lekker de tijd hebt om het maximale uit een boon te halen.
erik82

Berichtdoor nellekeh » 06 Jul 2016, 10:11

erik82 schreef:Je bent het jezelf nu moeilijk aan het maken door veel verschillende bonen te kopen. Eer dat je een boon een beetje door begint tkrijgen is deze al op en kun je opnieuw beginnen. Start met een zak van een kilo zodat je lekker de tijd hebt om het maximale uit een boon te halen.

Het zijn alledrie kilozakken :). Maar ja, nu ik nog meer heb gelezen begrijp ik je punt. Beter de factor bonen constant te houden terwijl ik leer.. Thanks!
Simonelli Musica, Isomac Zaffiro, Bialetti, Mahlkönig Vario
Gebruikers-avatar
nellekeh

Terug naar Koffiebonen & Melanges