Strietman CT1

Alles over espresso-apparaten

Strietman CT1

Berichtdoor erik82 » 21 Dec 2015, 21:28

Sinds 3 weken ben ik in het bezit van de Strietman CT1 nummer 14. Na een aantal machines gehad te hebben wist ik zeker dat ik alleen nog maar een hevel wilde. De Strega was een goede espressomachine maar een echte hevel geeft toch nog een zachtere smaak. Als espresso-only drinker zocht ik een machine die makkelijk was in onderhoud en een geweldige smaak kon geven. Daaruit kwam een tijd geleden het idee om een nieuwe Cremina te kopen. Op zich een hele mooie machine met geweldige smaak qua espresso maar door de toenmalige productieproblemen op een flop uitgelopen.

Na wat inspiratie door bobbee werd ik weer gewezen op de Strietman die ik al wel een tijd had gevolgd maar eigenlijk alweer vergeten was. De ES3 is erg mooi maar met een gipswand in de keuken was dat geen optie. Gelukkig had Wouter Strietman net de CT1 ontwikkeld en ben ik gaan proeven in zijn workshop in Eindhoven. Wouter is een zeer aangename en kundige man met ontzettend veel kennis opgedaan bij KvdW en bij het ontwikkelen van de ES-serie. Aangezien ik veel geluk had en Home-Barista net had afgezegd omdat ze het te druk hadden kwam de laatste machine vrij voor de verkoop en kon ik die nog net bemachtigen. Waar anderen maanden moesten wachten had ik het geluk hem al na 1,5 week op te mogen halen.

De afwerking van de machine is werkelijk subliem. Op een thermostaat na ontbreekt het hem aan elke vorm van elektronica. De machine is volledig opgetrokken uit RVS, onbewerkt koper en messing en natuurlijk hout. Meegeleverd ook een tamper met houten handvat van hetzelfde hout als de greep van de hevel en het portafilter. Echt over elk onderdeel is nagedacht.

Door het ontwerp met open boiler en het reservoir op de groep fungeert deze als een verzadigde groep. De inlaat van het water zit in de zuiger. Zodra je de zuiger omhoog haalt loopt het water meteen naar beneden en bij het omlaag halen van de hevel sluit de zuiger zich weer waardoor je nagenoeg geen lucht boven de puck hebt. De thermostaat zit achter de groep en verwarmt de groep die vervolgens weer het water verwarmt. Met een kleine knop achter de groep is de temperatuur in te stellen. Over alle aspecten van de machine is zeer goed nagedacht. Alles is compleet op elkaar afgestemd.

Dan over op het belangrijkste gedeelte, de smaak. Deze is eigenlijk maar in 1 woord te omschrijven en dat is "Geweldig". De compleet verzadigde groep en grote temperatuurstabiliteit met alle vernuftige innovaties zorgen voor een ontzettend mooie extractie. De Strietman heb ik nog niet optimaal onder controle maar geeft een kwaliteit die je alleen in machines als een KvdW Irdocompresso of gelijke kan verwachten. Zo ontzettend zacht en complex dat deze alle machines die ik heb ooit heb getest compleet van de kaart blaast.

Bijgevoegd alvast een aantal foto's die ik snel heb gemaakt. Betere foto's volgen nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door erik82 op 21 Dec 2015, 22:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Strietman CT1 #14, LWW EG-1.
Tevens Kalita Wave Kettle, Kalita 155 RVS, Hario V60's, Aeropress en Bodum Cafetiere
erik82

Re: Strietman CT1

Berichtdoor joostvdb » 21 Dec 2015, 21:35

Prachtige machine!
Ponte Vecchio Export - Mahlgut MG-1 #zwart - Hario V60-01 glass & kettle
Gebruikers-avatar
joostvdb

Berichtdoor fransg » 21 Dec 2015, 21:52

Bloedmooi! Fraai gefotografeerd ook deze super combinatie. Zo'n set houdt zijn waarde, allebei topstukken wat techniek en vormgeving betreft. Jij bent ongelooflijk zuinig op je spullen dus deze gaan het lang puntgaaf uithouden bij je.

bij het omlaag halen van de hevel sluit de zuiger zich weer waardoor je nagenoeg geen lucht boven de puck hebt.

Dat vond ik ook erg mooi aan de machine, je het is als een vulpen in je hand, heel precies voel je wat voor drukprofiel je maakt, zonder dat er een bult lucht boven zit die het gevoel dempt.

Heel veel plezier hiermee!
LONDINIUM L1-P -- HG One -- Mazzer Mini E --Compak R120 & E8 -- Rocket -- La Pavoni -- Fracino Roastilino & Fuji PXG4 -- Tonino -- VST TDS
Gebruikers-avatar
fransg

Berichtdoor erik82 » 21 Dec 2015, 22:27

Van deze machine ga ik heel lang genieten. Beter dan dit gaat het voor mij niet worden. Met de Cremina had ik al gedacht het eindpunt bereikt te hebben maar dat liep helaas anders waar ik nu alleen maar blij om ben.

Op dit moment heb ik echt het idee dat ik qua machine eindelijk mijn eindpunt heb bereikt. Als er ooit nog een andere komt is het ernaast en zeker niet in plaats van. In combinatie met de HG One is het inderdaad een bijzonder fraaie combinatie die tot uitmuntende resultaten in staat is. Dit is dan ook de reden dat ik de Gene verkocht heb omdat je met zo een set alleen maar topkoffies wilt hebben en dat was met de Gene niet mogelijk.
Tevens Kalita Wave Kettle, Kalita 155 RVS, Hario V60's, Aeropress en Bodum Cafetiere
erik82

Berichtdoor bobbee » 21 Dec 2015, 22:31

Prachtig! De enige perfecte machine voor jou!
Espresso gear: BEZZERA Strega || Tidaka CB-1 2015
Filter gear: HARIO V60 || KALITA Kettle
Roasting gear: Behmor 1600+
Gebruikers-avatar
bobbee

Berichtdoor bas » 22 Dec 2015, 14:17

bobbee schreef:De enige perfecte machine voor jou!

En voor mij!
Ik ben na een paar maanden gebruik nog net zo enthousiast...
Het enige wat ik nog zou wensen is iets van een adapter om de zet druk te kunnen volgen.
Niet zo zeer nodig voor de smaak want die is al belachelijk goed, maar meer voor de leuk.
Ik heb al een keer een stukje over de Espresso Forge hier op TB geplaatst en die heeft een drukmeter.
Een tijdje terug heb ik het al eens aangekaart bij Wouter...
Wordt vervolgd.

@Erik: Je kunt ook kleine shotjes maken met de Elektra single basket. Daar past ongeveer 10-11 gram in. Leuk voor een ristretto solo.
Everchanging...
bas

Berichtdoor erik82 » 22 Dec 2015, 14:24

Leuk om te horen Bas. Toch verwonderlijk dat zo'n kleine machine tot zulke grootse dingen in staat is.

De Elektra filterbakjes zal ik onthouden maar die dingen vond ik, toen ik ze bij de Cremina had kwalitatief gezien al niet zo best. Wellicht anders een Cremina single filterbakje want die waren stukken beter gefabriceerd. De standaard filterbakjes van Strietman zijn al ontzettend goed en een single gebruik ik eigenlijk nooit maar misschien ooit eens leuk.
erik82

Berichtdoor bas » 22 Dec 2015, 15:24

Die Elektra baskets zijn inderdaad betrekkelijk cheap.
Neemt niet weg dat ik er prima extracties mee krijg.
De nieuwe Cremina bakjes zijn toch 51 mm i.pv. 49 mm?
Everchanging...
bas

Berichtdoor erik82 » 22 Dec 2015, 16:51

Cremina is altijd 49mm geweest en is nog steeds 49mm.
erik82

Berichtdoor fransg » 22 Dec 2015, 17:01

Ik denk dat er bij de La Pavoni pre/post millennium wel een verschil is in de afmeting van de filterbakjes.
LONDINIUM L1-P -- HG One -- Mazzer Mini E --Compak R120 & E8 -- Rocket -- La Pavoni -- Fracino Roastilino & Fuji PXG4 -- Tonino -- VST TDS
Gebruikers-avatar
fransg

Volgende

Terug naar Espressomachines