Hierbij ook mijn review. Kies voor een review zonder foto's, aangezien deze er al genoeg staan.
Heb beide koffie's getest op mijn PV Lusso en op de La Pavoni Europiccola. Maler is in alle geval een Mahlkonig Vario geweest.
De adviezen van hierboven (vrij grof malen) heb ik ook opgevolgd. Heb direct de rechterhendel van de Vario een volle stap teruggezet en zat daarmee al direct aardig in de buurt.
De verpakking was mooi. Strak, simpel maar daardoor erg stijlvol. Beetje als Backyard Coffee. Sluitstrip is een leuke gimmick maar voegt voor mij niks toe. Kost waarschijnlijk wel extra, dus ik heb liever goedkopere koffie zonder sluitstrip.
Dan de koffie's.
Yirgacheffe:
Ziet eruit als een licht gebrande koffie. Bonen zijn mooi egaal gebrand. Als je zak opent en goed ruikt herken je o.a. citroen. Maling inderdaad flink grof gezet. Gestart met een dosering 'zoals het hoort' dus 14 gram en 30 ml. Koffie is dan erg fris en zurig. Wat mij betreft te zurig. Ben meer van de donker gebrande zoete smaken, dus dan sluit deze koffie niet helemaal aan. Met dezelfde dosering en wat meer ml in het kopje werd het iets minder. Een hogere dosering is ook geprobeerd en heb uiteindelijk met 19 gram en 35 ml een mooie balans gevonden. Nog steeds aan de zure kant, maar het is te doen. In ieder geval voor een paar espresso's. Geen koffie voor iedereen en ook niet een espresso om de hele dag door te drinken.
In de cappuccino is het zuurtje trouwens wel aangenaam. Het zoete van de melk en het zure van de koffie heft elkaar dan aardig op en geeft een pittige cappuccino. Deze viel meer in de smaak (ook bij andere mensen) als de espresso.
The Blend:
vanaf het begin is duidelijk dat hier een flinke scheut Yirgacheff in zit. De geur en de bonen verraden dit, naast dat het natuurlijk ook gewoon op de verpakking staat
Ook hier lijkt de branding wat lichter. Op vrijwel dezelfde maalstand als de Yirgacheffe is de doorloop meteen goed. Makkelijk, heb ik nog 500 gram om te proeven!
Eerste indrukken zijn; prettige espresso, mooie balans tussen zoet en zuur, allemansvriend. Het is geen bijzonder uitgesproken koffie, maar dat is juist soms wel prettig. Dit is er een die je de hele dag door kunt drinken. Bij een hogere dosering gaat het zoete wat meer overheersen, wat ik dan weer erg prettig vind. In de cappuccino is een hogere dosering noodzakelijk, anders valt de koffie een beetje weg. Als je dat eenmaal weet is het ook daar een prima boon. Kortom; een zeer aangename koffie die voor elk moment/gelegenheid past.
Als algemene opmerking ben ik erg benieuwd naar The Blend, maar dan een tikkeltje donkerder gebrand. Naar mijn idee kan de boon dit nog prima hebben en daarmee sluit hij denk ik beter aan op mijn smaakprofiel.
Al met al is de kwaliteit van de bonen meer dan marktconform en hebben we er (gelukkig!) weer een goede microbrander bij. Daar kunnen we er niet genoeg van hebben!