Proefpanel Blaser 'Cafe Lilla e Rose' INSCHRIJVING GESLOTEN!

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel Blaser 'Cafe Lilla e Rose' INSCHRIJVING GESLOTEN!

Berichtdoor Dennis » 14 Sep 2009, 21:07

Nauti schreef:je bedoelt van de nero en rose?

Dank bij voorbaat.
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Nauti » 16 Sep 2009, 18:33

Ik heb de tijd gehad of beter gezegd genomen om van deze koffie te genieten. Ai, daar geef ik natuurlijk al wat weg ;) Ik zal mijzelf niet wagen aan de geijkte koffie smaak termen daar ik hier gewoonweg nog te weinig verstand van heb. Desalniettemin hoop ik dat mijn bevindingen voor anderen waardevol zullen zijn.

Als eerste, de bonen.

beans.JPG

Duidelijk een melange, en de robusta is inderdaad prominent aanwezig zoals de omschrijving ook aangeeft. Ik weet te weinig van het brand proces om te kunnen concluderen of de bonen voor of na het branden bij elkaar zijn gevoegd, je ziet wat kleurverschillen dus het kan zijn dat de verschillende bonen apart zijn gebrand. (maar misschien kan iemand anders hier commentaar opgeven). De geur was heerlijk, fleurig en zoetig. Maar ook een klein beetje plezierige aarde geur.

Afgaande op de kleur van de boontjes de grinder instelling gegokt en een test shot gemaakt met mijn single filter. Ik streefde naar een laag volume espresso, dus een hoge zet ratio aangezien er een lage zet temperatuur werd aangeraden (helaas kan ik niet de zet temperatuur veranderen). volume was een dikke 25ml (incl. crema)

Gelijk prijs :D . Dubbelfilter gepakt en er eens goed voor gaan zitten. Shot was ca. 50ml (incl crema)

tight double espresso.JPG

Hele mooie hazelnoten volle crema, heb geen tigerstriping voor mekaar gekregen, boontjes waren waarschijnlijk niet kraakvers meer. Maar, dat mocht de pret niet drukken. Ik vond het zeer aangenaam qua smaak, lekker zoet en een licht aangenaam bittertje in de nasmaak. De zuurheid waar ik bang voor was bleef uit, er was een zuurtje aanwezig op de achtergrond, maar deze was lekker. De body vond ik medium. Wat mij opviel is dat hij makkelijk weg dronk, mild voor de maag (was ik wat verrast over). Ik laat aan andere over om een precieze smaak beschrijving te geven, maar voor een espresso geef ik hem toch een 8.5

In de ristretto (dubbel shot, ca. 35ml) vond ik hem wat minder, Maar niet slecht. (Daarnaast heb ik maar een rsitretto shot gemaakt tot nu toe, mijn indruk kan dus nog veranderen). Maar, tot nu toe een 7tje.

Wat melk uit de ijskast gepakt voor een cappu met een dubbel espresso shot (wederom ca. 50ml) normale cappu's drink ik nooit daar ik de koffie smaak (persoonlijk) te zwak vind.

cappu.JPG

Ik vond hem ook heerlijk in de cappu, de smaak kwam nog goed door (allicht, was een dubbel shot :), een mooie 8.5 (mijn voorkeur voor een cappu gaat toch uit naar wat donker gebrande bonen).

Ik ga hier zeker nog meer van bestellen, ben wel een beetje bang over de versheid omdat ik normaal vers gebrande bonen heb. Maar conclusie is wat mij betreft een aanrader!
Laatst gewijzigd door Nauti op 16 Sep 2009, 18:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Is de 6th wave aan het voorbereiden
Nauti

Berichtdoor Harm » 16 Sep 2009, 18:40

Ziet er goed uit!!!
ThuisBarista.nl what else?
VBM Domobar RVS PID - Cona model D - Technivorm KBG741 - Aeropress - Chemex - Sowden - La San Marco SM90 - Hearthware Precision
In de grinder: EMPTY
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Harm
Site Admin

Berichtdoor tennapel » 17 Sep 2009, 11:37

Ik ben begonnen met testen. Mijn ervaring tot nu toe: (zeer) fijne maalgraad is vereist, eerder iets aan onderextractie dan overextractie en inderdaad, onder de 91 graden blijven. Daarboven lijkt het een vlakke bak te zijn. Ik ben nog op zoek naar de honing en de walnoot :-)
machine: Izzo Alex Duetto | maler: Compak K10 Push | tamper: Concept-art Pop
tennapel

Berichtdoor bas » 17 Sep 2009, 11:51

leuk om zo te eerste bevindingen te lezen!

mijn zettemperatuur zit meestal zo tussen de 93-95 graden en da koffie is dan zeker niet vlak als je het mij vraagt: hij plakt lekker en de vanille komt er goed uit, verder een beetje zoet en een bittertje in de nasmaak. lekker milde espress die desondanks behoorlijk wat pit heeft.

:D
Everchanging...
bas

Berichtdoor Nauti » 17 Sep 2009, 21:03

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de andere testers. Heeft iemand al de tijd gehad om deze koffie te proeven?
Is de 6th wave aan het voorbereiden
Nauti

Berichtdoor swimmer » 18 Sep 2009, 01:56

Ja hoor - wel tijd maar ik kom niet zo goed uit mijn woorden met deze koffie ...

Het enige wat ik kan zeggen toen ik het zakje open deed liet me de geur aan geglazuurde pompoen denken zo zoet en fijn en fleurig.

Ik vind de espresso echt heel erg verfijnd en elegant en ondanks ie helemaal niet in mijn buit-patroon valt vind ik hem ook heel erg lekker ;-)

De smaak-omschrijving in het bijliggende folder kan ik wel onderschrijven - hij is voor mij alleen zo complex & rijk aan smaak & verfijnd dat ik er niet meer helemaal bij kan ...

Sorry voor de wazige omschrijving maar daar moeten jullie het mee doen ;-)

Ach ja - en bij 91 hooguit 92 graden is ie inderdaad het lekkerst ...

Nogmaals dank aan de Koffiecentrale voor deze uitzonderlijk mooie proefpakket & uiteraard ook aan Bas voor het organiseren hiervan 8-)
:: Dalla Corte mini EX4 :: Ceado E73s :: Mahlkönig Vario v2 :: Aeropress ::
Gebruikers-avatar
swimmer

Berichtdoor Fred » 18 Sep 2009, 12:22

swimmer schreef:zo complex & rijk aan smaak & verfijnd dat ik er niet meer helemaal bij kan ...

Lijkt erop of verschillende koffiesoorten aan het vechten zijn?
Magister Stella, Macap M4D
Fred

Berichtdoor swimmer » 18 Sep 2009, 12:41

Fred schreef:
swimmer schreef:zo complex & rijk aan smaak & verfijnd dat ik er niet meer helemaal bij kan ...

Lijkt erop of verschillende koffiesoorten aan het vechten zijn?

Geenszins!!! In tegendeel - zij zijn erg goed op elkaar afgestemd en staan zich zeker niet in de weg ... maar om in het beeld te blijven is de weg gewoon wat langer en je krijgt meer te zien ;-)
:: Dalla Corte mini EX4 :: Ceado E73s :: Mahlkönig Vario v2 :: Aeropress ::
Gebruikers-avatar
swimmer

Berichtdoor Dennis » 18 Sep 2009, 12:59

Een omschrijving geven hetgeen je proeft is al moeilijk an sich, helemaal met een "complexe" koffie!
Gewoon de tijd nemen en maar proeven :mrgreen:
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

VorigeVolgende

Terug naar Proefpanel