Waarom verschillend resultaat?
Waarom verschillend resultaat?
Beste koffieliefhebbers,
Lange tijd alleen met filterdrager met dubbele uitloop gewerkt. Vaak (ineens een lichte (beige) crema en slechte smaak.
Onlangs overgestapt naar naked filterdrager. Eigenlijk onmiddellijk een veel constanter resultaat, stroperiger, donderder.
Erg verbaasd. Dus dubbele er weer onder met gelijke parameters. blond!
Ik verbeeld mij nu dat de beide filterhouders verschillende resultaten opleveren. Zou dat verklaarbaar kunnen zijn?
18 gram
1:2 ratio
Ca 30 sec
Flush naar zettemperatuur ca 93
Altijs verse bonen in dit geval Nordkapp Lima (peru)
Eureka Olympus tit
Appartemento HX
Lange tijd alleen met filterdrager met dubbele uitloop gewerkt. Vaak (ineens een lichte (beige) crema en slechte smaak.
Onlangs overgestapt naar naked filterdrager. Eigenlijk onmiddellijk een veel constanter resultaat, stroperiger, donderder.
Erg verbaasd. Dus dubbele er weer onder met gelijke parameters. blond!
Ik verbeeld mij nu dat de beide filterhouders verschillende resultaten opleveren. Zou dat verklaarbaar kunnen zijn?
18 gram
1:2 ratio
Ca 30 sec
Flush naar zettemperatuur ca 93
Altijs verse bonen in dit geval Nordkapp Lima (peru)
Eureka Olympus tit
Appartemento HX
Re: Waarom verschillend resultaat?
Heb je je oude pf al wel eens goed schoon gemaakt?
Of ziet hij helemaal zwart van de koffieaanslag aan de binnenkant en in de uitloop….
Of ziet hij helemaal zwart van de koffieaanslag aan de binnenkant en in de uitloop….

Gr, Guido
Controlevraag: En gebruik je hetzelfde bakje in beide portafilters?
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Ongeveer hetzelfde probleem hier, maar plotseling ontstaan met nieuwe/andere koffiebonen. Met de bodemloze portafilter komt er prachtige espresso uit en met de portafilter met 2 spuitjes blonde slappe hap. Ik heb al heel wat soorten bonen versleten met beide portafilters en dit heb ik nog nooit meegemaakt, ik snap er helemaal niks van….
Nav tip hierboven geprobeerd wat er gebeurde met het wisselen van de bakjes. Het zijn beide IMS-bakjes voor ca 18 gram, maar de ene is met rand en de andere zonder. Bij 18,5 gram koffie:
Bodemloze portafilter, randloos bakje: 38,5 gram uit (zowel optisch als qua smaak het beste resultaat)
Bodemloze portafilter, bakje met rand: 42,5 gram uit
Normale portafilter, bakje zonder rand: 46.1 gramd uit
Normale portafilter, bakje met rand: 47,5 gram uit
Natuurlijk zullen er kleine verschillen zijn geweest in bijv. de tamp, maar het lijkt er toch op dat het verschil niet alleen in het bakje maar ook in de portafilter zit. Iemand een verklaring? Zowel bakjes als portafilter zijn perfect schoon.
Bodemloze portafilter, randloos bakje: 38,5 gram uit (zowel optisch als qua smaak het beste resultaat)
Bodemloze portafilter, bakje met rand: 42,5 gram uit
Normale portafilter, bakje zonder rand: 46.1 gramd uit
Normale portafilter, bakje met rand: 47,5 gram uit
Natuurlijk zullen er kleine verschillen zijn geweest in bijv. de tamp, maar het lijkt er toch op dat het verschil niet alleen in het bakje maar ook in de portafilter zit. Iemand een verklaring? Zowel bakjes als portafilter zijn perfect schoon.
Bijzonder Ruud.
Ook kennelijk niet heel herkenbaar want er komt weinig bijval of aanwijzing uit het forum.
Ik ben inmiddels zover dat ik alleen naked gebruik
Maar als je een keer 2 drankjes gelijkertijd wilt maken tocj wel lastig
Ook kennelijk niet heel herkenbaar want er komt weinig bijval of aanwijzing uit het forum.
Ik ben inmiddels zover dat ik alleen naked gebruik
Maar als je een keer 2 drankjes gelijkertijd wilt maken tocj wel lastig
Haha inderdaad, dan blijft het mysterie onopgelost. Hopelijk bij de volgende zak bonen ook vanzelf weer opgelost.
Het blijft gek. Maar als ik jullie goed begrijp wissel je niet alleen van portafilter maar ook van bakje.
Want als het bakje hetzelfde blijft zou het resultaat ook hetzelfde moeten zijn. De portafilter zelf heeft echt 0 invloed op de extractie namelijk (afgezien van de temperatuur misschien).
Want als het bakje hetzelfde blijft zou het resultaat ook hetzelfde moeten zijn. De portafilter zelf heeft echt 0 invloed op de extractie namelijk (afgezien van de temperatuur misschien).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista