Wat hulp en tips gevraagd

Hoe krijg ik dikke crema of mooie latte-art?

Wat hulp en tips gevraagd

Berichtdoor RealRedHair » 06 Sep 2019, 10:55

Hallo!

Ben al een tijdje aan het oefenen maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Maar vind het ook lastig om mijn koffie te beoordelen; te bitter of zuur etc. Heb hieronder mijn werkwijze even uitgeschreven. Staan er gekke dingen in of is dit zo grofweg correct?

Als ik dan koffie zet varieert de doorlooptijd tussen de 15-20 seconden bij een druk variërend tussen 9-11 bar (bij 45 ml). Met name constant tampen vind ik lastig merk ik. In het algemeen vind ik de koffie te sterk en aan de zure kant. Hoe kom ik een stapje verder? Iemand suggesties?

Bedankt!

Bezzera BZ07 PM PID (dual boiler met warmtewisselaar) espresso machine
o Elke maand backflush spoeling
o 92 graden
o Doorspoelen 3 sec voordat portofilter met gemalen koffie er op
o Ionenwisselaar in watertank
o 9-10 bar druk (streefwaarde)
o 45 ml koffie/dubbel shot
o Doorloop variabel totdat 45 ml bereikt is
Vario Mahlkönig molen
o Columbus koffie max 3 weken oud (Milano of Colombia)
o 16-17 gram bonen
o Weegschaal (tiende gram) met timer
o Tampen zo constant mogelijk 10-20 kg
o Maling variabel

Werkwijze:
• Machine aanzetten (30 min opwarmen)
• Bonen afwegen
• Apart malen
• Tampen
• Machine kort spoelen
• Espresso zetten met weegschaal er onder tot 45 ml

BaristaHustle (https://baristahustle.com) als basis https://www.youtube.com/watch?v=-BT7-yO ... e=youtu.be -> Dose en Yield vastzetten en dan tijd/maling variëren.
Brew ratio (https://itcacademy.nl/blog/brew-ratio/) – koffie maalsel : koffie vloeistof - 1:2 (espresso) tot 1:3 (lungo)
=> 17 gram met 45 ml koffie
RealRedHair

Re: Wat hulp en tips gevraagd

Berichtdoor manduca » 08 Sep 2019, 16:29

Hoe weeg je ml? Bedoel je grammen?

Hoezo heb je een streefdruk? Deze zou gewoon constant moeten zijn op basis van de OPV of de instelling van de rotatiepomp.

Je doorloop is iig te snel. 25 sec of langer is gangbaarder. Dus fijner malen/meer doseren.
Hoe meet je de doorlooptijd? Vanaf aanzetten pomp of vanaf de eerste druppel? En hoelang duurt het voordat de eerste druppels komen na aanzetten pomp?
Tampdruk is niet zo belangrijk. Als je het maar consistent doet en recht. Ik tamp zelf echt heel licht.
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: BFC Junior * Mazzer Super Jolly
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor RealRedHair » 08 Sep 2019, 22:20

Hi!

* Ik weeg met weegschaaltje; dus ik bedoel inderdaad gram maar voor mij is 1 ml = 1 gram grofweg

* Druk wisselt bij mij; ik heb zo’n metertje en afhankelijk van maalgraad, tampen ect komt ie ergens boven of onder de 9 bar uit. Zie https://images.app.goo.gl/Uu81CvvFgEwJW3gV6 (onderste meter)
Waterdruk is de bovenste en die komt rond de 1,3-1,5 bar uit. Let ik verder niet op.

* Ja ik moet langer dan 25 seconden denk ik. Maar dat is vaak voor 60 ml/gram en niet voor 40 ml/gram. Enkel als ik fijner ga malen dan kom ik richting de 11-12/max bar druk uit. Is dan dus niet meer rond de 9 bar???
Uit BaristaHustle had ik begrepen dat je dose en yield vastzet en dan dus de tijd variabel maakt????

* Doorlooptijd vanaf moment van aanzetten. Duurt meestal aantal seconden voordat druppels komen; heb ik nog niet apart gemeten.

* Tamp inderdaad constant en niet scheef.
RealRedHair

Berichtdoor Keyser » 04 Okt 2019, 00:15

Te zuur kan o.a. duiden op onder extractie.
Dus te korte doorlooptijd. Onder de 20 seconde is te kort. Resultaat is dan zeker zuur.

Te bitter duid op te lange doorlooptijd.

Hier zijn heel veel topics aan gewijd denk ik. Het is een beetje spelen met de variabelen. Pas er telkens maar 1 aan om verwarring te voorkomen.
Maar bij te zuur kan je kijken of je wat langer kan laten doorlopen. Wanneer je dan teveel ml krijgt, moet je misschien fijner malen. Zit je al te fijn, dan kan je nog spelen met de gram koffie.
Keyser

Berichtdoor manduca » 04 Okt 2019, 19:46

Ik vind het gek dat je zetdruk varieert met je maalgraad. Deze zou gewoon afgetopt moeten worden door de OPV. Dus het lijkt er op dat die het niet goed doet of te hoog staat afgesteld.
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: BFC Junior * Mazzer Super Jolly
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor RealRedHair » 04 Okt 2019, 20:08

manduca schreef:Ik vind het gek dat je zetdruk varieert met je maalgraad. Deze zou gewoon afgetopt moeten worden door de OPV. Dus het lijkt er op dat die het niet goed doet of te hoog staat afgesteld.

Ik zal eens navragen bij partij die vrij recent onderhoud gedaan heeft. Ben benieuwd.
RealRedHair

Terug naar Technieken