Welke koffie heb je nu in je grinder zitten?

Welke koffie is lekker? Bonen, gemalen koffie, pods...

Re: Welke koffie heb je nu in je grinder zitten?

Berichtdoor bas » 22 Sep 2010, 09:27

Biologische Espresso Classico van Beans...niet verkeerd: vol van smaak en met en flinke bite ;) ...wel flink statisch :mrgreen:
Everchanging...
bas

Berichtdoor Paul M » 24 Sep 2010, 13:28

Zojuist ontvangen van de postbode: 1 kg Brasil Espirito Santo Fairtrade van Fascino (thanks voor de tip, Bert K). Branddatum: 22-9-2010. Ik ben benieuwd! Mijn eerste portie echt verse koffie.
Paul M

Berichtdoor GoNuts » 25 Sep 2010, 15:02

en, hoe bevalt 'ie?
GoNuts

Berichtdoor GoNuts » 25 Sep 2010, 15:05

guyopdebeeck schreef:Hi All,

Net een maand geleden gestart met de betere espresso thuis. Na goed advies van Casabarista een Brewtus 4 en Vario in huis gehaald...dus aan het materiaal kan het alvast (hoop ik) niet liggen.
Gestart met een kilo Lambo Espresso, meegekregen van Casabarista en al snel kwam ik tot een goed resultaat. Voornamelijk met dubbele espresso (mn favoriet). De goede nasmaak bleef halfuur in mn mond plakken.

Sindsdien is het eigenlijk wat bergafwaarts gegaan.
- Babo Koffie (van Restaurant/Bar Babo in Arnhem): kreeg ik niks uit. weinig crema, slappe smaak. Ik vermoed dat de bonen niet meer vers waren want de koffie die geserveerd wordt in Babo is uitstekend. Wat ik ook probeerde: fijner malen, grover malen, temp veranderen.. er kwam niks goed uit.
- Dutch Barista Coffee - Costa Rica: Duidelijk beter dan de Babo.. was ook vers (3 dagen). Maar te lichte body naar mijn smaak. Mijn voorkeur gaat uit naar "zwaardere" espressos die lang blijven hangen.
- Dutch Barista Coffee - Chocolat Dream: ook teleurstelling. rins, zuur..verre van chocolat. op 92gr, 94gr en 96gr getest. laatste was "beste". Misschien doe ik toch iets verkeerd?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een koffie met sterke hazelnoot/caramel smaak. Enige tips?

Na Chocolat Dream komt Dutch Barista Coffee - Nicaragua La Leona..iemand ervaring mee?

greets,
Guy

Expobar Brewtus 4 / Malhkönig Vario

grappig, ik herken je problematiek. En ook ik proef weinig tot geen chocolade in de 1001 chocolade dreams. Ik ben benieuwd hoe de koffie van Van Pommeren je bevalt, hou me op de hoogte :)
GoNuts

Berichtdoor bas » 25 Sep 2010, 15:09

Blanche Deal melange 1878...wordt vervolgd!
Everchanging...
bas

Berichtdoor Paul M » 26 Sep 2010, 22:09

GoNuts schreef:en, hoe bevalt 'ie?

Nog geen tijd gehad om te proberen. Toen ik het pakketje vrijdagmiddag aantrof was het tijd om naar mijn ouders te gaan. Morgen nog een dubbele espresso zetten met de V&D bonen, dan zijn ze op. En daarna ga ik spelen met "echte" bonen. Fascino spreekt van een bijna zijdezachte, complexe koffie met smaken van pinda, hazelnoot, tabak en kruiden en zelfs een vleugje melkchocolade. Morgen meer info, hoop ik.
Paul M

Berichtdoor guyopdebeeck » 28 Sep 2010, 19:21

De Martella is er helaas door. Hoewel ik er geen "godshot" uitgekregen heb, beviel me deze bonen goed. De zoektocht naar de goede instelling was ook wat langer dan verwacht. Zeker 10 iteraties vooraleer ik in de buurt kwam de Lambo Excellent shots.
De hazelnoot ontbrak me wel telkens...Het beste zou zijn dat ik eens naar Van Pommeren ga en daar eens proef. Een referentie zou wel handig zijn.

Volgende pakje is de Antica Tostatura Triestina Nessun Dorma van Koffiecentrale.
Iemand ervaring mee?

Berichtdoor guyopdebeeck » 28 Sep 2010, 19:24

Bas, bevalt die Blanch Deal 1878?

Bij koffiecentrale staat die onder "zeer verse koffie"...

Berichtdoor bas » 29 Sep 2010, 11:08

guyopdebeeck schreef:Bas, bevalt die Blanch Deal 1878?

valt me niet tegen! gelukkig niet zo donker gebrand als de "restretto", dat vond ik meer een kopje teer! deze is mooi egaal bruin zonder zweetsporen en idnerdaad erg vers: kreeg de zak 3 dagen na branden! heb hem nog 2 dagen laten rusten voor gebruik...makkelijke drinkbare espresso: geen uitgesproken smaken, behoolijk in balans en een wat pit...combineert goed in de melk...geen koffie waar je van in extase raakt, wel gewoon lekker ;)

ga eind van de week de mocca turc escuela proberen...
Everchanging...
bas

Berichtdoor Patrick » 29 Sep 2010, 12:21

guyopdebeeck schreef:Bas, bevalt die Blanche Dael 1878? (...)

http://www.blanchedael.nl/
ik ben niet meer actief op dit forum
Patrick
SCAE Barista Level 1

VorigeVolgende

Terug naar Koffiebonen & Melanges