Nederlandse koffiebranders

Welke koffie is lekker? Bonen, gemalen koffie, pods...

Re: Nederlandse koffiebranders

Berichtdoor Mark » 10 Mrt 2016, 09:39

Pakketjes versturen kost nu eenmaal geld. Bij veel shops betaal je €6,95 verzending.
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder - Technivorm
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor Porcino » 22 Mei 2016, 10:44

Na weer eens bij Peeze in Arnhem binnengelopen te zijn om te vragen of ze iets hebben wat op de oude K08 melange lijkt, keken ze mij verbaast aan: Jij kent die melange nog? Vond je die zó goed dan??

Nou ja zó goed... Wel een prima melange (Bio, Max Havelaar, energie neutraal, Nederlandsch Fabrikaat en heilzaam voor al uw kwalen ;) ) voor de grotere hoeveelheden waarbij de kwaliteit nog een beetje prima moet zijn :). Kan mij herrinneren datie 7 jaar geleden vrij hoog kwam bij de WBC, in de handen van een dame van De Blonde Pater uit Nijmegen...

Maar goed, K08 doen ze niet meer. Wel hadden ze een leuke specialty uit hun Bourbon Collection, de Daterra Estate 100% Arabica Natural semi washed. Gebrand 29 april 2016 en gisteren 21 mei geopend. Hij is dus helaas al ouder (en dat proef je :( ).

Citrus (lime/sinaasappel), specerijen en cacao. Spannend en mooi in balans. Licht plakkend en volle body. De op de verpakking genoemde amandel proef ik niet terug. Helaas ook oxidatie/ beetje ranzige boter-smaak. Is dit de ouderdom?

Ik vind de koffie erg veel potentie hebben, maar voor 8,30 voor 250 gram is hij aardig aan de prijs. Zeker gezien de leeftijd.
=== "I prefer coffee for mental stability!"===
Isomac Zaffiro & IMS baskets/Screen, Isomac Gran Machinio & Cunill Brazil. Cona "model B", Aeropress, Hario & Kyocera molen, Brewista Smart Scale
Porcino

Berichtdoor erik82 » 22 Mei 2016, 11:40

Nog knap dat je het überhaupt gekocht hebt. Als ik in een zaak ben en de koffie is ouder dan 1,5 week dan geef ik er mijn geld niet aan uit. Dat leid alleen maar tot teleurstelling zoals je nu hebt gemerkt. Zeker voor die prijs mag je verse koffie verwachten.

Zo had ik laatst bij White Label besteld en kreeg koffie van 1,5 week oud geleverd. Daar stuur ik dan ook een email over. Als je koffie bij een gerenommeerde brander besteld dan hoort die binnen een week na branding binnen te zijn. In dit geval zeiden ze dat het normaal niet gebeurd en je de koffie binnen een week binnen hebt. Als de laatste zakjes niet bevallen omdat ze te oud zijn krijg ik daarvoor mijn geld terug. De meeste branders doen dit en is erg netjes. Als ze de volgende keer weer niet vers leveren dan bestel ik er nooit meer en komt hij hier met het commentaar dat ze niet vers leveren.
erik82

Berichtdoor Koffieeeee » 13 Jan 2018, 16:23

Ik ben laatst enorm positief verrast op de Haagse Markt, er waren 2 kleine koffie tentjes. Maar bij the best of nature hebben ze heerlijke koffie. De uitstraling was echt leuk, helaas hebben ze niet veel foto's op hun website.... kraam nummer 4.62 hebn het even opgezocht :D
Maar wel een aanrader: http://www.thebestofnature.nl
Koffieeeee

Berichtdoor HanR » 13 Jan 2018, 22:26

Koffieeeee schreef:Ik ben laatst enorm positief verrast op de Haagse Markt, er waren 2 kleine koffie tentjes. Maar bij the best of nature hebben ze heerlijke koffie. De uitstraling was echt leuk, helaas hebben ze niet veel foto's op hun website.... kraam nummer 4.62 hebn het even opgezocht :D
Vooral de donker verbrande blend "Stonzate" is typisch Italiaans......
HanR

Berichtdoor @3aan » 19 Jan 2018, 00:35

HanR schreef:
Koffieeeee schreef:Ik ben laatst enorm positief verrast op de Haagse Markt, er waren 2 kleine koffie tentjes. Maar bij the best of nature hebben ze heerlijke koffie. De uitstraling was echt leuk, helaas hebben ze niet veel foto's op hun website.... kraam nummer 4.62 hebn het even opgezocht :D
Vooral de donker verbrande blend "Stonzate" is typisch Italiaans......
Zomaar binnenvallen en gelijk reclame voor zichzelf maken, heel doorzichtig?!
ASTORIA FIORE 1983 - VERSALAB M3 met doseerschuiven
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Daar vindt u ook de plaatsen waar ik zo af en toe met de "Tardis" aanwezig ben.
Gebruikers-avatar
@3aan

Berichtdoor guusemans » 31 Jul 2018, 22:29

In het rijtje mis ik Stielman in Rotterdam (op Zuid, in de fenix food factory).

Toen ik nog in Rotterdam woonde fietste ik er vaak langs voor een zakje. Vooral de bonen voor filter vind ik erg lekker, voor espresso te licht naar mijn smaak. Bonen zijn vers (ze branden een dag in de week, dus max een week oud).

Nu ik in Amsterdam woon laat ik ze meestal opsturen - heb een tijd zo'n abonnement gehad, en dat is op zich wel fijn, maar als je een paar weken minder thuis bent stapelt het behoorlijk op (iemand in Amsterdam op zoek naar een stapel oude bonen?;)) dus die staat nu op pauze.

Nadeel is wel dat ze geen vaste koffies hebben - de kleuren zijn vast, maar wat daar precies in zit verschilt nog eens. Zo was een paar maanden de gele (Oker) koffie fantastisch, om hierna weer wat saai te worden.
guusemans

Berichtdoor Tijs » 27 Nov 2018, 23:18

Een goede tip is Keikoffie uit Bunschoten.
Het is de enige branderij in Nederland die zijn koffiebonen ecologisch brandt op eikenhout.
Er zijn 4 soorten en ook nog met smaken whiskey en rum, een echte aanrader.

Op de verpakking staat de datum van branden, verser kun je het bijna niet krijgen omdat er gebrand word op bestelling.
Tijs

Vorige

Terug naar Koffiebonen & Melanges