Hallo koffieleuters, ik ben nieuw hier.
Na vele jaren genoten te hebben van mijn BFC Unico is de machine wel zo’n beetje op: sluiting vanuit de boiler/verwarmingselement is einde oefening. Natuurlijk kan alles gerepareerd worden, maar dit kan nog wel eens een hoog prijskaartje krijgen.
Op zoek naar wat anders. Echter heb ik destijds mijn Unico gekocht omdat deze niet zo lang/diep is zodat ik er niet steeds tegenaan stoot bij het langslopen (hij staat op een werkblad van 36cm en steek een stukje over).
Om een lang verhaal kort te maken, na uitgebreid vergelijkend warenonderzoek kwam ik een ECM Giotto tegen bij een reparateur. De afmetingen zijn voor mij perfect. Ik wil eigenlijk ook het liefst een ECM vanwege de kwaliteit en afwerking, maar de huidige modellen komen helaas niet echt in aanmerking (de Classica heeft geen warmtewisselaar, de Mechanika slim is mij toch weer net iets te groot).
De verkoper vertelde mij vol trots dat deze Giotto 45 jaar oud is en hij hem totaal gereviseerd heeft (hij ziet er prachtig uit!). Ik ben gek op degelijk ouderwets spul, maar ik twijfel toch een beetje of de beweerde leeftijd klopt (ik heb eerlijk gezegd niet naar het serienummer gevraagd wat tegenwoordig het bouwjaar aangeeft).
Helaas kan ik op het internet niet veel over de historie van de Giotto vinden behalve dat ze zowel in Heidelberg als in Milaan gebouwd zijn. Er zijn machines met een naamplaatje op de achterzijde "Espresso Company Milano", maar het gros heeft een plaatje op de voorzijde "Espresso Coffee Machines" (ook het exemplaar bij de reparateur), zijn deze onder de Duitse vlag geproduceerd?
Naar het schijnt kunnen de gebruikte componenten wel van elkaar verschillen.
Het vinden van een ECM Giotto is niet zo moeilijk, deze worden regelmatig aangeboden (tussen €500 en €800), zowel in de detailhandel als via de bekende advertentieplekken op het internet. Ik betaal er liever iets meer voor als ik zeker weet dat het apparaat altijd zijn onderhoud en revisies gehad heeft.
Er bestaat naast de normale uitvoering ook nog een “premium”. Ik weet niet echt wat de verschillen zijn, behalve dat laatstgenoemde op de waterkraan aangesloten kan worden (wel of geen waterreservoir aanwezig?)
Wat mij ook opviel aan de afbeeldingen op internet is dat sommige modellen een kunststof omlijsting hebben rond de kopjeswarmer. Misschien is dit alleen bij latere modellen of is het een extra accessoire.
Nu de hamvraag: wie kent de Giotto door en door en kent zijn ontstaansgeschiedenis. Kan de machine inderdaad 45 jaar oud zijn en hoe kom je hier achter? Zijn er fabricageperiodes waarin minder goede componenten gebruikt zijn en je beter kunt mijden?
Ik ben erg benieuwd!