Lekkage en aanslag broeikop/cylinder

Alles over espresso-apparaten
Plaats reactie
J-RON

Lekkage en aanslag broeikop/cylinder

Bericht door J-RON »

Sinds december ben ik de blije eigenaar van een ECM Synchronika. Deze is aangesloten op het waternet via een BWT bestmax premium filter op stand 3.

Ik heb eigenlijk twee vragen:

1.Afgelopen tijd merkte ik dat er aanslag (groenig) begon te komen vanuit de de cylinder op de kop van de broeikop/zetgroep. Hier moet dus water lekken. Is dit normaal?
Afbeelding

2. Ik heb de kop open gemaakt en nu zie ik aardig wat aantasting/aanslag op het ventiel en de veer. Ook hier weer de vraag is dit normaal? Of kan het zijn dat er teveel of te weinig kalk in het water zit? Woon in Amsterdam waar het water redelijk zacht zou moeten zijn. Zie foto van het ventiel: Afbeelding

Dank! Jaron
manduca

Re: Lekkage en aanslag broeikop/cylinder

Bericht door manduca »

De lekkages zijn natuurlijk niet normaal.

Heb je de machine nieuw gekocht? Want dat is dan flink wat kalk aanslag voor zo'n korte periode.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
J-RON

Bericht door J-RON »

Machine is nieuw gekocht inderdaad. Eerst een periode met Brita waterkan gefilterd water gevuld en nu Met BWT filter op het waternet.

Wat kan ik het beste doen? Laten ontkalken? Ik heb al een meetsetje voor de waterhardheid besteld maar ga er toch vanuit dat een BWT vast waterfilter zijn werk zou moeten doen.

De cylinder zelf is trouwens wel helemaal schoon en heeft geen aanslag zoals op de foto.
manduca

Bericht door manduca »

Ik zou inderdaad even kijken of je filter afdoende werkt, want ik vind dit heftige aanslag voor zo'n korte periode.
Ga in ieder geval niet in de machine ontkalken, dat geeft alleen maar vage problemen. Als je ontkalkt, haal dan de machine uit elkaar. Of laat het inderdaad doen.
Functioneert de machine zelf verder goed? Dan zou ik de probleempunten even goed schoonmaken (ontkalken met citroenzuur, hou wel het chroom buiten het zuur).

Heb je het filter en de machine bij dezelfde winkel gekocht? Dan kun je je misschien nog beroepen op garantie (anders wordt het een kastje muur verhaal ben ik bang).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Plaats reactie