Waar op te letten bij een bfc junior plus?

Alles over espresso-apparaten
Plaats reactie
Sol

Bericht door Sol »

Beste allen,

Ik ben me voorzichtig eens aan het oriënteren op een leuke upgrade tov. Mijn rancilio silvia. Ik wil graag naar een hx machine om te kunnen zetten en stomen tegelijkertijd. Ze moet niet te groot worden ivm. Een kleine keuken.

Nu viel mijn oog in eerste instantie op een lelit mara, maar zo over de forums kijkende is deze niet heel positief ontvangen. Geen mooie afwerking, duur voor wat je krijgt.

Nu denk ik meer richting een bfc junior plus. Positievere recensies en ook vrij compact. Bij 2e hands aangeboden modellen vallen me echter wel vaak opmerkingen op als: " (bolier meen ik?)vervangen ivm bekend bfc euvel" "flow resctrictor uitgeboord voor hogere temperatuur"

Dat roept de vraag op. Waar dien ik op te letten bij een bfc junior plus? Wat zijn de euvels, in welke bouwjaren en zijn deze er nog steeds bij nieuwe modellen? (Zijn ze opgelost, is het dan mischien beter door te sparen voor een nieuwe ipv 2e hands?)

Daarnaast de onderliggende vraag. Is een bfc junior een logische upgrade, of is er nog een goed, zo niet beter alternatief gezien mijn wensen?

Bij voorbaat dank!
Sol

Re: Waar op te letten bij een bfc junior plus?

Bericht door Sol »

Isomac tea kwam ook in de overweging voorbij.

En heeft iemand toevallig ervaring hiermee?

https://www.koffiewarenhuis.nl/producte ... rs-massimo
mloes
Contacteer:

Bericht door mloes »

Ik heb dus jarenlang een 2e hands bfc plus gehad. Als je er een 2e hands gaat kopen vooral letten op hoe deze gebruikt is, met gefilterd water? Verder zou ik m open schroeven om te zien hoe bijvoorbeeld de mushroom eruit ziet en of daar veel kalkaanslag op zit etc. Ook even een kijkje binnenin nemen. Dingen als flow restrixctor uitboren (om een betere flow te hebben) zijn niet de belangrijkste zaken en kunnen prima achteraf nog gedaan worden door de hier bekende adressen.

Het is een zeer leuke machine waar ik jarenlang plezier van heb gehad. Het is een HX dus tegelijk stomen en espresso zetten. Met de temperatuur stabiliteit leer je werken. Het is een zeer vergevingsgezinde machine... met een goede maler zeer consistente uitkomsten. Dus mijn tip is kijk vooral naar de staat waarin de machine verkeerd.
BFC junior plus | Fiorenzato Doge |Genecafe |
HanR
Contacteer:

Bericht door HanR »

BFC zou je open moeten schroeven om te kijken of er lekkages aan de boiler zijn.
Mijn geheugen laat me even in de steek voor betreft het jaar waarin de boilers sowieso probleemloos zijn.
Isomac heeft vaak lekkages aan aansluitingen aan de boiler, dus ook hier geldt dat je zelf moet kijken.
Wel is de BFC door het ontwerp iets minder storingsgevoelig.
Tot slot. Het mooiste is om een tweedehands machine bij een reparateur of een ander bekend adres te kopen. Als dat niet lukt, probeer dan in ieder geval na te gaan of het "verhaal" achter de machine klopt.
Sol

Bericht door Sol »

Dank voor het meedenken!
janmeng

Bericht door janmeng »

Vorige week kocht ik een bfc junior plus (een machine mooi van lelijkheid) via Marktplaats, als upgrade voor een Silvia, waar ik langzamerhand met nauwkeurig temperatuursurfen best goeie espresso mee kon maken.De eerste espresso’s met de bfc waren niet warm genoeg en vrij flauw, ook niet na lang opwarmen, ik liet eerst wat flushen zoals geadviseerd wordt voor HX machines. Nu doe ik het andersom: volle filter erin, hendel op preinfusie, espressokopje vullen met de heetwaterkraan, de boiler vult zich en warmt op tot 1,4 bar, dan de espresso tappen. Warm en lekker. Dus: niet klakkeloos de youtube filmpjes volgen, maar zelf uitproberen.
HanR
Contacteer:

Bericht door HanR »

Je machine zit hardstikke dichtgekalkt.

De routine die je bedacht hebt om hier omheen te werken is op zijn zachtst gezegd, apart.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

Plaats reactie