Ik begon mijn koffie avontuur met een koffiepotje, omdat die ene collega er heerlijke romige koffie uit kon toveren. (bijna letterlijk toveren). Ik kreeg dat zelf gewoon niet voor elkaar. Waarschijnlijk was mijn koffiemaling gewoon niet geschikt.
Toen heb ik 't lange tijd maar gewoon gedaan met Nepspresso, maar mede dankzij tb.nl heb ik een gaggia classic gekocht. Van begin af aan vond ik iets verdachts aan het apparaat, want het werd nooit warm genoeg naar mijn idee. Koffie kwam en komt er simpelweg ALTIJD te zuur uit. Met de stoomknop kan je de temp iets verhogen, maar dan verbrand de koffie al gauw. Weinig controle dus.
Dus ik had weer niet mijn zin. Op vakantie in Italia had ik bij Omkafe een Mazzer Super Jolly gekocht. Koffiesmaak ging erop vooruit, maar nog altijd dat zuurtje. Welke boon ik ook nam. Het werd nooit zo lekker als bij dat barretje in een buitenwijk van Parijs of bij die tent in Verona, Italie. Een aan de boon heeft 't niet gelegen, want die haalde ik bij Bootkoffie of bij Fascino koffie.
Zelfs een keer bij Casabarista in Amersfoort langs geweest en toen viel de espresso ook tegen. Teveel zuur in de smaak aanwezig. Dus ik wil sowieso een keer langs gaan met mijn eigen boon die ik enigszins ken of waarvan ik vermoed dat die geen zuurtje zou moeten hebben.
Ik houd dus niet van zure koffie. Heb altijd mijn espresso machine beschuldigd. Om die reden wil ik graag een e61 machine hebben waarvan de temperatuur stabiel blijft. In ieder geval stabieler dan mijn Gaggia Classic.
Ik ben op onderzoek uitgegaan en denk dat ik het volgende wil hebben:
Een HX machine, want het merendeel van de bakjes zijn eigenlijk alleen maar Cortado's. 1 voor mij en 1 voor mijn vrouw. In de ochtend misschien die 2de voor mijzelf als ik tijd heb.
Achter elkaar koffie zetten, omdat we bezoek hebben, gebeurt maar 1 keer in de week dus eigenlijk geen behoefte aan een DB.
Budget is maximaal 1250 euro, ervan uitgaande dat ik geen maler nodig heb, want de SJ doet z'n werk goed. (klopt dat?). Dat gezegd hebbende, ben ik uitgekomen om de Rocket Appartemento en de Bezzera Magica. Ik had de beste man van casabarista Amersfoort beloofd ook eens te kijken naar de Bezzera Magica. Een bepaald merk spreekt je aan of niet. Rocket meer dan Bezzera. Beide stevig gebouwd en goed afgewerkt. Enige verschil is de grotere boiler en het iets hogere vermogen van de Magica, maar verhoudingsgewijs denk ik dat er geen verschil is. Grotere tank betekent ook meer vermogen nodig om te verwarmen. Volgens mij was de boiler van de Rocket niet geïsoleerd (dus meer temp fluctuaties?)
Heb ook lange tijd gekeken naar Expobar Brewtus, maar afwerking is wat minder en DB dus iets overkill voor mij.
Laatste eisen: Geen 2de hands, maar wel nieuw en goed zelf onderhoudbaar
Ik zou graag wat advies willen ontvangen naar aanleiding van bovenstaande, want er lopen hier genoeg ervaringsdeskundigen en experts rond die mijn zoektocht zouden kunnen verrijken.