Welke espresso machine heb je staan?

Alles over espresso-apparaten
mh77

Re: Welke espresso machine heb je staan?

Bericht door mh77 »

Het is alweer even geleden dat ik hier op bezoek ben geweest, maar inmiddels geniet ik thuis al een tijdje van mijn Bezzera Unica, met Baratza Sette 270W maler! Het gebruiksgemak van de 270W (met ingebouwde weegschaal) is heerlijk. Ik experimenteer eigenlijk voortdurend met verschillende soorten bonen (vooral van Fleurdecafe.nl en Capriole (www.koffie.nl)) en instellingen. Eerlijk is eerlijk, ook mijn eigen techniek is nog niet superconstant. Maar in 7 van de 10 gevallen ben ik tevreden over het resultaat en dat wordt langzaamaan alleen maar beter!
HanR
Contacteer:

Bericht door HanR »

Leuk een keer een update!
Ik zou zeggen, als je zo goed bezig bent, probeer eens iets beters dan uitsluitend donker (ver)ge brandde bonen.
Wel eens geprobeerd en niet je smaak, of gewoon nog nooit aan toe gekomen?
mh77

Bericht door mh77 »

HanR schreef:Leuk een keer een update!
Ik zou zeggen, als je zo goed bezig bent, probeer eens iets beters dan uitsluitend donker (ver)ge brandde bonen.
Wel eens geprobeerd en niet je smaak, of gewoon nog nooit aan toe gekomen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet altijd onthoud of bonen die ik lekker vind donker of wat lichter gebrand zijn. Ik koop nu bonen uit verschillende gebieden en merk daarbij dat ik bonen uit Zuid Amerika vaker lekker vind dan uit andere gebieden.

Daar ga ik vast wel mee experimenteren zodra ik m'n Kelvin koffiebrander krijg (een Kickstarter project), hopelijk binnen enkele maanden!

Wel heb ik een collega die zelf brandt, en met een paar soorten bonen die ik bij Fleurdecafe heb gekocht hebben we verschillende brandingen geprobeerd. Waar het hele donkere vroeger (in de tijd van m'n volautomaat) de voorkeur had, vind ik nu iets lichter gebrand lekkerder denk ik. Maar misschien is dat voor jou alsnog erg donker :)
HanR
Contacteer:

Bericht door HanR »

Aha? Dat verklaart een hoop.
Ik was in de veronderstelling dat je gebrande bonen van genoemde leveranciers had.
Die vallen in de categorie héél er donkere (ver)branding.
Niet alleen in relatieve, maar ook in absolute zin.

In ieder geval alvast succes met je eigen brander!
mh77

Bericht door mh77 »

HanR schreef:Aha? Dat verklaart een hoop.
Ik was in de veronderstelling dat je gebrande bonen van genoemde leveranciers had.
Die vallen in de categorie héél er donkere (ver)branding.
Niet alleen in relatieve, maar ook in absolute zin.

In ieder geval alvast succes met je eigen brander!
Bij Capriole verkopen ze volgens mij geen ongebrande bonen, maar ik ben tot nu toe eigenlijk vooral erg enthousiast over de kwaliteit van de bonen, en ik vind ze zeker niet extreem donker gebrand!

Bij Fleurdecafe heb ik ook ongebrand gekocht, om ze vervolgens met mijn collega te branden op verschillende niveaus, maar ik heb op dit moment bijvoorbeeld gebrande Brasil San Rafael Cerrado, en ook die zijn niet extreem donker. Maar heb je misschien een foto van hoe jouw gemiddelde branding eruit ziet? Ik ben wel benieuwd!
Jack Daniels

Bericht door Jack Daniels »

Na jaren van volautomatische machines te hebben gebruikt (Bosch o.a.) ben ik een paar jaar geleden overgestapt op een "echte" espressomachine. Ik heb tweedehands de Nuova Era Agata gekocht. Heeft mij een paar jaar geleden iets van een 350 Euro gekost, inclusief koffiemolentje van Ascaso en prutbak. Ondertussen heb ik de Ascaso koffiemolen verkocht en heb ik een Compak K3 Elite koffiemolen gekocht, eveneens tweedehands voor 100 Euro. De enige reden waarom ik deze Compak heb gekocht is dat de hoogte exact goed was om de molen op het werkblad onder de keukenkasten te plaatsen, andere toestellen waren te hoog.
Eelcoamy

Bericht door Eelcoamy »

Ik heb 2 weken geleden mijn set-up geüpgraded van een Domobar standaard/Home vario naar deze, een Expobar Brewtus 4/La San Marco 97 allemaal marktplaats, maar dat maakt de pret niet minder :).
En wow. Ik ben blij verrast hoe deze set-up presteert ten opzichte van de oude.
Het smaakprofile wat bij de koffie hoort kan ik nu ook echt ervaren :)AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn FP2 met Tapatalk
Nardus

Bericht door Nardus »

Belachelijk goede maler, ik heb de i-versie zonder doser met timer.
Sinds deze molen nooit meer een klontje of spray gezien.
VBM Domobar - LSM 97/i
Eelcoamy

Bericht door Eelcoamy »

Nardus schreef:Belachelijk goede maler, ik heb de i-versie zonder doser met timer.
Sinds deze molen nooit meer een klontje of spray gezien.
Ik wil um ondemand maken maar weet nog niet precies hoe. Met een uitloop trechter van een mazzer ofzo iets is denk de beste optie?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-8704F met Tapatalk
Nardus

Bericht door Nardus »

Wellicht kan je de onderdelen van de instant bij de importeur kopen. Hoef je niet te zagen en hakken.
Stukje van de hopper af Scheelt ook een hoop.
Afbeelding
VBM Domobar - LSM 97/i
Plaats reactie