Druk Gaggia Classic aanpassen

Alles over espresso-apparaten

Druk Gaggia Classic aanpassen

Berichtdoor Arie » 24 Okt 2010, 14:06

Hallo Allemaal,

Mijn Gaggia Classic zet zeer goeie koffie. Het kan echter altijd beter. Waar ik steeds mee loop te klooien is dat er een laagje water op mijn puk achter blijft. Ik heb gevarieerd met de maling, met de hoeveelheid koffie, maar dat werkt niet echt. Alleen als ik over-doseer staat er een stuk minder water op de puk, maar hij blijft nat.

Kan dit iets met de druk van mijn apparaat te maken hebben? En zo ja, hoe pas ik dat aan? Heeft iemand misschien andere tips?

Alvast bedankt!!
Arie

Re: Druk Gaggia Classic aanpassen

Berichtdoor themanwiththeredface » 24 Okt 2010, 19:59

Ik weet niet of de druk iets te maken heeft met het water op je puk maar als je het wil proberen moet je de OPV aanpassen. Er is een truukje om te meten of de druk goed ingesteld staat.

Plaats een blindfilter in de portafilter. Hang de terugloopslang in een maatbeker en laat dan de pomp 30 sec lopen. Als er via de terugloop 125ml in de maatbeker terecht komt dan staat de OPV goed afgesteld en zal je druk mooi 9 bar zijn. Loopt er meer terug is je druk te laag, minder dan is je druk te hoog.
Rocket Espresso R 58
Mazzer Super Jolly - Coffee Consulate 58 & 40 mm tamper - Gene Café
Gebruikers-avatar
themanwiththeredface

Berichtdoor Arie » 24 Okt 2010, 20:14

Ik heb dit vaker gelezen, maar begrijp niet helemaal wat er wordt bedoeld. Als ik backflush komt er namelijk niet binnen een een bepaalde tijd een bepaalde hoeveelheid water uitlopen. Het water komt namelijk alleen als ik de pomp uitzet, dan komt het water eruit geborreld.

Als ik filmpjes op internet bekijk van backflushen lijkt dit ook normaal te zijn. Zie ik een slang over het hoofd? Is het misschien 1 van de slangen die in de waterbak hangt? Dan kan ik dat eens proberen.

Alvast bedankt!
Arie

Berichtdoor Bert K » 24 Okt 2010, 20:31

Ja, de terugloopslang hangt in je watertank, inderdaad 1 van de 2. Er wordt niet het water naar de lekbak bedoeld.
Bezzera BZ07 PID * Rossi RR45
Bert K

Berichtdoor Arie » 24 Okt 2010, 21:17

Okee, dat begrijp ik nu. Wat ik echter niet weet is hoe ik de druk aan moet passen. Ik weet de driewegklep te vinden maar moet aan een of andere schroef draaien. Kan iemand dit misschien uitleggen?

Bedankt voor jullie reacties!
Arie

Berichtdoor Paul M » 24 Okt 2010, 22:39

De driewegklep is iets anders dan het overdrukventiel (OPV).
Hoewel ik het binnenwerk van de Classic nog nooit in het echt gezien heb, is het volgens mij heel simpel.
Er hangen twee slangen in de waterbak: één voor aanvoer en één voor afvoer van de overdruk.
Schroef de kap eraf en volg de slangen. Eén van de slangen zal naar de pomp leiden. Vanuit de gaat er een slang, via de OPV, naar de boiler. De andere slang uit de waterbak is aangesloten op het OPV. Het OPV heeft een schroef voor het instellen van de druk.
Paul M

Berichtdoor atjong » 26 Okt 2010, 07:45

Arie, waarom vind je water op de puck een probleem? Het gaat uiteindelijk om de smaak. Als die niet goed is moet je dingen wijzigen, maar als die wel goed is en er staat water op je puck dan is er niks aan de hand. Gewoon afgieten, uitkloppen, afvegen en je bent klaar voor het volgende bakje.

Ik wil wel een fotoverslagje voor je maken hoe je de OPV van de Gaggia Classic kunt controleren en afstellen als je wilt? Dan zul je alleen effe moeten wachten tot komend weekend.
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor Arie » 26 Okt 2010, 18:42

Hoi Atjong,

Inderdaad gaat het uiteindelijk om de smaak, maar volgens de “voorschriften” hoort het niet. Om een perfecte espresso te krijgen moeten alle parameters goed zijn, daar hoort een droge puck bij.

Ik heb het idee dat de druk van mijn apparaat te hoog is en dat ik daardoor te fijn moet malen, wat de smaak van de espresso negatief beïnvloed. Daarom wil ik de druk op de puck precies goed hebben, zodat ik wat beter kan gaan variëren met malen en tampen.

Ik heb me meermaal laten vertellen dat een natte puck de maak van de espresso niet ten goede komt. Ik heb het idee dat door dat fijne malen en een te hoge druk ik net die niet zo lekkere bittere toon en lichte asbaksmaak in mijn espresso krijg. Die wil ik eruit hebben.

Daarbij vind ik het gewoon leuk als perfectionist om zo lang te experimenteren totdat ik alles uit mijn apparaat heb gehaald wat erin zit. Daarna koop ik wel weer een keer een nieuwe ;)

Fotoverslag vind ik leuk! Ik ga deze week zelf ook wel wat experimenteren met de opv, heb op internet wel wat tips kunnen vinden!

met vriendelijke groet,
Arie
Arie

Berichtdoor Bert K » 26 Okt 2010, 19:24

Het zou goed kunnen dat die natte puck inderdaad door de hoge druk komt. Ik heb er zelf ook wel last van. Maar dat water beïnvloedt de smaak helemaal niet, er is zojuist 60 ml water doorheen gelopen!
Expirimenten met de druk zijn boeiend, zonder meer, maar dat water zou ik even links laten liggen.
Bezzera BZ07 PID * Rossi RR45
Bert K

Berichtdoor Arie » 26 Okt 2010, 23:59

Het water op zich beïnvloed natuurlijk de smaak niet. Maar het feit dat er water op de puck staat betekent dat er iets niet klopt, daarom wil ik gaan experimenteren.

Ik heb de OPV inmiddels aangepast. De druk bleek inderdaad veel te hoog, er liep nog geen 50 ml doorheen in 30 seconden. Nu mooi 125, dus ben benieuwd. Morgen verder experimenteren.

Atjong, heel aardig van je dat fotoverslag, maar het is al niet meer nodig. Ik heb het gevonden!

Bedankt!
Arie

Volgende

Terug naar Espressomachines