Rancilio Silvia Black V6 Limited Edition

Alles over espresso-apparaten
Plaats reactie
PietLeut
Contacteer:

Rancilio Silvia Black V6 Limited Edition

Bericht door PietLeut »

Omdat het type specifiek kan zijn de volledige naam in het onderwerp. Het gaat over Rancilio Silvia, mijn nieuwe machine, Black V6 Limited Edition
viewtopic.php?p=76822#p76822

Het ging om een "eenvoudigere" machine, en dat is gelukt.... althans...
Goede koffie.

Echter wel een paar opmerkingen en één echt probleempje. Wellicht komt het iemand bekend voor.

1 - De filterdrager "Ook krijg ik hem eigenlijk niet de eerste keer goed dicht. Dan spuit het water er uit en moet ik het water uit/aanzetten om (naar rechts) dicht te kunnen "schuiven" (draaien)."
Heeft vast te maken met de pomp-druk, die is behoorlijk hoog. Gaat beter maar ik heb alle kracht nodig om het piston dicht te draaien.
2 - De overloop is wel aan de hoge kant. Het bakje is vrij laag en om de dag vol. Laat ik zeggen, goed om te weten. Maar er gaat wel een kopje verloren bij elke, zeg 6, kopjes.
3 - De laatste constatering is wel lastiger en eigenlijk onbestaanbaar.
Wellicht moet ik er mee terug. Maar daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Anders wordt het waarschijnlijk boren
De 4 (kleine)rubber pootjes van het apparaat zitten los en lopen letterlijk weg. De pootjes zijn gelijmd, althans, eigenlijk al snel niet meer. Er zitten geen gaatjes in de pootjes en dus ook geen schroefjes!
Mede omdat je heel wat kracht nodig hebt (zie 1) om de piston aan te draaien, lopen de pootjes langzaam maar zeer zeker onder het apparaat vandaan. Ik heb er nu meervoudige tape opgedaan. Dat zit meestal goed vast, maar nu blijven ze lopen. Voor zover ik heb kunnen zien, zitten er ook geen gaatjes in het frame.
Het zal wel boren worden, maar daar zit ik niet op te wachten bij een nieuwe machine.
Piet
manduca

Re: Rancilio Silvia Black V6 Limited Edition

Bericht door manduca »

Wat jij een piston noemt is een portafilter of filterhouder. Een piston is een zuiger, en die zit niet in jouw machine.

Als de machine nieuw is zou ik teruggaan (of even bellen).

Het plaatsen van de filterhouder zou niet verl
kracht moeten kosten. Bedenk ook dat hij niet perse haaks hoeft te staan.

Zit de groepsring er wel goed in?
Zit het filterbakje niet te vol?

Maak eens wat fotos of een filmpje van je proces. Dat geeft meer inzicht.

De lekbak is klein inderdaad. Dat is die al sinds de V1. De winkel (of jijzelf) kan de OPV voor je terugschroeven naar 9 bar. Dat scheelt hoeveel water er uit de 3wegklep komt. Maar verschil zal marginaal zijn. Gewoon vaak leeggooien.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
PietLeut
Contacteer:

Bericht door PietLeut »

Dank manduca.

Zeg maar, ik ben een oudgediende qua espresso..

....Als de machine nieuw is zou ik teruggaan (of even bellen).
Dat ga ik doen maar ik zie al het probleem. Terugsturen gaat hem vast niet worden van wegen die pootjes.

... piston noemt is een portafilter of filterhouder. Check!
...Dan spuit het water er uit... Nu ná ruim twee maanden, gaat het beter en meestal geen lekkage! Wel behoorlijk vast draaien.

...Zit het filterbakje niet te vol?...
In mijn laatste Bezerra gebruikte ik tegenwoordig ook ESE pads. Perla 7gr. Nu ook.
Inderdaad is het bij deze machine eigenlijk één gram te veel. Op een of andere manier zit het zeefje in de zetgroep lager waardoor die 7 gr wel veel is. Maarja lijkt me een standaard hoeveelheid.

...de OPV voor je terugschroeven naar 9 bar.
Staat wel op mijn lijst maar liever niet. De koffie is nu okay. Gezien de reden waarom ik een nieuwe machine heb gekocht (slecht zien viewtopic.php?p=76813#p76813), liever niet.

... Gewoon vaak leeggooien....
Is al een gewoonte, mede omdat het waterreservoir ook wat kleiner is (dan de Bezera). Dagelijks maar bijvullen en leeg halen.
Piet
PietLeut
Contacteer:

Bericht door PietLeut »

Ik dacht dat het wellicht een specifiek model "probleem" was en heb dat de leverancier gevraagd.
Iedere Rancilio Silvia heeft geplakte pootje en niet geschroefd. Dit doet Rancilio als zo vanaf versie 1.
Oeps. Wel een dingetje als je de robuuste poten van Bezzera Unica gewend was..... viewtopic.php?f=11&t=7427
Piet
manduca

Bericht door manduca »

Ik moet zeggen dat ik er noot een probleem mee heb gehad. Heb 2 V1’s gehad over vele jaren.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Plaats reactie