Even voorstellen - Bezzera Magica PID

Alles voor de startende thuisbarista
Bart79

Even voorstellen - Bezzera Magica PID

Bericht door Bart79 »

Na al een tijd te hebben rondgekeken op dit forum en al aardig wat informatie te hebben gevonden, is het tijd geworden een account aan te maken en me even voor te stellen.

Ik ben Bart, woonachtig regio Nijmegen en sinds een half jaartje geïnteresseerd geraakt in espresso-machines en aan lekkere koffie.

Door het breken van een boutje in het maalmechanisme van onze 12 jaar oude Gaggia vol-automaat een half jaar geleden, ben ik begonnen met het demonteren van de koffiemachine.
Na uiteindelijk de oorzaak te gevonden, heb ik het probleem opgelost en de machine weer werkend gekregen.
Het sleutelen beviel me eerlijk gezegd wel, echter de koffie uit de vol-automaat wat minder.
Inmiddels had ik namelijk een gebruikte Bezzera BZ10 overgenomen van een enthousiaste thuisbarista, en die koffie beviel me wel.

Na enkele maanden heb ik de BZ10 verkocht en een upgrade gemaakt naar een Bezzera Magica PID.
De espresso die hieruit kwam smaakte nog véél beter.
Heerlijke espresso, met een prachtige crema-laag.

De Magica heb ik inmiddels een aantal keer uit elkaar gehaald voor grondig onderhoud en voor enkele aanpassingen.
Zo heb ik vorige week de boiler geïsoleerd.

Helaas heb ik tijdens deze werkzaamheden waarschijnlijk iets beschadigd of verkeerd gedaan, want sindsdien is de koffie te heet, niet meer lekker en heeft hij geen crema-laag meer.
Ook niet als ik de temperatuur van de PID lager zet of de groep heel lang doorspoel alvorens ik koffie zet.
Tijdens het zetten van de koffie komt de pomp ook niet op 9 bar, terwijl de koffie wel veel te snel doorloopt. Ongeacht of ik de maalgraad fijner stel en/of de puk enorm hard aandruk.

Nu heb ik tijdens het isoleren aan de PID temperatuur sonde zitten klungelen en deze los gehad.
Deze sonde heb ik dus nieuw besteld in de hoop het probleem op te lossen en heb deze vanavond geplaatst.
Echter lijkt het probleem zo in eerste instantie niet opgelost.

Heeft iemand hier een idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan oplossen.

Hoop dat iemand kan helpen zodat weer een heerlijk bakkie espresso kunnen zetten.
Alvast bedankt.
Plaats reactie