Wat ik me af vroeg ??

Alles voor de startende thuisbarista

Wat ik me af vroeg ??

Berichtdoor olli » 10 Mrt 2020, 16:29

Hallo,
Voor ik tot mijn aankoop over ga zou ik toch een cursus barista willen volgen eventueel bij Syntra.
Verschillende lessen gaan door bij Schuilenburg. Daar verkopen ze vooral aan horeca denk ik maar voor de bezeten thuis barista hebben ze ook het merk Dalla Corte, als je het model studio neemt zit je al gauw aan 5000 euro !
Deze prijs zal ik dus nooit betalen voor een espresso machine. Kunen jullie ervaren mensen dan een espresso maken die even goed of beter smaakt met jullie Rancilio, Gaggia, Lelit etc.... van 400 tot ongeveer 1500 euro ? En dit bijvoorbeeld met dezelfde bonen, dezelfde maal machine , maalgraad etc... ?
Hoe zou deze Dalla Corte dan nog beter smaken ?
Mvg
Olli
olli

Re: Wat ik me af vroeg ??

Berichtdoor olli » 10 Mrt 2020, 21:53

Geen reacties, wil hier graag bij leren ?
olli

Berichtdoor HanR » 11 Mrt 2020, 12:13

Ten eerste heb je aan een cursus niets.
Zeker niet als deze gericht is op de horeca.
Bij onder andere sommige Casabarista, maar vast en zeker bij andere kleine partijen kun je gewoon vragen wat de standaard is, of een keer inschrijven op het moment dat er wordt behandeld wat zou interesseert.

Over de machines:
Tot een bepaalde prijsklasse geldt vooral dat het makkelijk een bepaald resultaat te bereiken.
Uitzonderingen zijn (kleine) levermachines waarmee je veel duurdere pompmachines soms het nakijken geeft. Maar wees gerust. De volgende volgorde gaat nog steeds op:
De bonen zijn het belangrijkst, dan de molen en daarna de rest.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
HanR

Berichtdoor manduca » 12 Mrt 2020, 11:07

Eens met Han. Goede koffie zetten zit absoluut niet in de machine!
Ik vergelijk het vaak met fotografie. Een goede fotograaf kan met een goedkope camera goede foto's maken omdat hij de beperkingen van het apparaat weet, en wat de invloed daarvan is op het resultaat. En zodoende kan hij/zij daarvoor (enigszins) compenseren. Maar zonder een goede input (iets interessants om te fotograferen of licht) houdt het ook voor de goede fotograaf op een gegeven moment op. En daar doet ook de camera niks meer aan.

Zelfde geldt voor koffie. De input moet goed zijn. Dus goed gebrande en verse bonen. En een goede maler. Met slechte koffie (en/of slecht gemalen) ga je zelfs met de mooiste machine geen goede koffie zetten. Daarna komt je eigen kunnen. Proeven, weten wat je bij moet stellen voor welk effect, en zo stap voor stap optimaliseren. En bij koffie is het nog wat lastiger omdat je met een 'levend' product werkt. Het product veranderd gedurende de tijd. Je bent dus nooit klaar met bijstellen. En geen koffiebatch is gelijk (zelfs niet bij dezelfde boon van dezelfde brander).

De machine is echt het minst belangrijk. Die is er vooral om het leven je makkelijk te maken (en vaak ook om indruk te maken op de gasten). Bij een simpele machine met een goedkope thermostaat (SBDU) moet je leren om te gaan met de temperatuurwisselingen, wat duurder zit je in de warmtewisselaars (HX). Die zijn temperatuurstabiel, al moet je wel flushen voor het zetten. Daarna komen de dubbelboiler machines (DB); zijn super goed in te regelen op temperatuur waardoor je daar makkelijk me kan spelen, maar zijn wel complex en veel elektronica. En voor nog meer geld heb je zelfs machines waar je met drukprofielen aan de gang kan. Voor de meeste thuisbarista's (en overigens ook de horeca) is dat echt over de top; al die regelmogelijkheden zijn leuk, maar je moet er ook mee om kunnen gaan. In de praktijk kom je als thuisbarista meestal terecht bij een gewone HX. De temperatuurstabiliteit is erg fijn om te hebben, ze stomen meestal als een malle, en zitten vrij simpel in elkaar waardoor onderhoud ook simpel is. En hierin heb je dan ook heel veel keuze in merken en modellen, lopend van iets van 700 euro tot rond de 2000. Wisselend in bouwkwaliteit, afwerking, merknaam, looks (alhoewel 99,9% glimmend RVS) etc . Waarbij duurder niet perse meer bouwkwaliteit is. Wat je kiest hangt af van wat je zelf belangrijk vind.

Als je op beperkt budget zit, val je terug op goed gebouwde SBDU machines, eventueel met een PID toegevoegd om de temperatuur beter te kunnen regelen. Bekendste hierin is de Silvia. Een 500 euro ben je zeker wel kwijt bij nieuwkoop. En daar komt nog een maler bij, die zoals gezegd veel belangrijke is en je ook enkele honderden euro's terugzet.

Lang verhaal kort: voorbij de gewone HX machine hakt de wet van de verminderde meerwaarde er hard in. Je krijgt weinig extra voor het geld dat je meer betaald. 5000 euro voor een machine? Dat zou ik theoretisch alleen uitgeven aan een Kees v/d Westen. En dan doe je dat niet eens voor de koffiekwaliteit, maar gewoon omdat die machines fantastisch mooi zijn. Ik heb dan ook geen Kees v/d Westen staan zoals je begrijpt. Want zoveel geld voornamelijk voor de looks...... iedereen moet zijn eigen afwegingen maken, maar voor mij is dat te gortig.

Het belangrijkste blijft de koffie en daarna de maler.
En ben je op budget, vergeet dan espresso. Koop goede koffie, een goede (hand)maler en ga slowkoffie zetten (filter, aeropress etc). Ook dan gaat er al een wereld voor je open. Dan merk je echt dat goede koffie het allerbelangrijkste is.

PS: En dan heb je daarnaast nog de hevelmachines die toch echt wel een klasse apart zijn. Ook die kunnen van vrij goedkoop tot vele duizenden euro's.
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor olli » 16 Mrt 2020, 15:37

Super bedankt voor deze mooie uiteenzetting !
Ik zou ook nooit zoveel geld (5000 euro) of meer willen uitgeven aan een espresso machine tenzij ik een eigen bar open.
Dus ik begrijp dat de bonen en de maler belangrijker zijn. Mag ik dan ook stellen dat je met een Hx machine van om en bij de 1500 euro (bij gebruik van dezelfde verse top bonen en dezelfde top maler) en goede kennis van deze Hx machine even goede (dezelfde shot) kan maken dan met een veel duurdere bijv dalla corte ?
Ik vraag me dit af omdat ik van Dalla corte bezitters uiteraard lees dat ze zo'n smaak nog nooit hebben gehad.
olli

Berichtdoor HanR » 16 Mrt 2020, 15:59

Een machine met een verzadigde groep geeft wat mij betreft iets méér smaak.

HanR

Berichtdoor manduca » 16 Mrt 2020, 16:29

Het is uiteindelijk de wet van de verminderde meerwaarde. En je moet je ook afvragen of jij het ook gaat proeven, en of jij het ook een verbetering vindt. Smaak is nu eenmaal persoonlijk. Er zijn ook mensen die oprecht genieten van Senseo....

Ik denk dat je met verse koffie en een goede maler de grootste stap zet. Dan met een nette HX zoals jezelf aangeeft en dan veel oefenen ga je hele lekkere espresso kunnen zetten. En ja, een nog betere molen haalt wellicht niet die fruittonen wat meer op, en die andere machine geeft je wellicht net wat meer grip op de temperatuur waardoor je er wat meer uithaalt.
Maar als je net leert fietsen is het kopen van dezelfde fiets als de laatste tourwinnaar ook niet de beste stap (zeker niet als je ontdekt dat je mountainbiken veel leuker vindt). Dan begin je met een goede basis en vandaar ga je verder. Of niet, als je al tevreden bent met wat je hebt.
Het mooie van de meeste goed machines is dat ze vrij waardevast zijn. Dus mocht je echt willen upgraden, dan krijg je je oude spullen (mits je er een beetje goed voor gezorgd hebt natuurlijk) nog goed verkocht. En je opgedane kennis en ervaring neem je gratis mee (en deel je natuurlijk met de koper van je oude spullen).

Maar bedenk dat goede espresso zetten vooral een stevige leercurve is. Daar haken er best veel op af. Maar hier op het forum helpen we je graag verder.
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor olli » 16 Mrt 2020, 17:13

Nog bedankt voor de snelle reactie Hanr en Manduca.
Ik heb vandaag nog contact gehad met de verdeler van dalla corte https://schuilenburg.com/koffie/
Ze organiseren ook workshops barista via syntra , ik ga daar waarschijnlijk eerst wat meer kennis op doen.
De dalla corte Studio machines staan ter beschikking van de cursisten. Eventueel kan ik doorsparen voor deze studio ?
Wat denken jullie van dit toestel ?
olli

Berichtdoor manduca » 17 Mrt 2020, 00:00

Ik ken de machine niet. Vind het veel geld. Heb je echt nut voor een dubbele boiler?

Even snel googlend vond ik het volgende bij de buren aan de andere kant van de oceaan.

https://www.home-barista.com/espresso-m ... 63175.html

Vast een goede machine, maar lees zo snel niks dat me echt enthousiast maakt om zo’n bedrag uit te geven. Maar ik ben jou niet :).

Verwacht niet teveel van een training van zo’n horeca leverancier. Ik heb er nog geen 1 een echt goed verhaal horen vertellen, wat wellicht deels de kwaliteit van de koffie in de horeca verklaart. Op de fora leer je meer, en je bent vaak wel welkom bij een lid om bij hem of haar thuis wat ervaring op te doen.
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor HanR » 18 Mrt 2020, 19:01

Als je het over een dergelijk budget hebt, kijk dan eens naar de volgende:

www.serious-coffee.nl

Dubbel boiler, maar innovatief in de zin dat voor het grootste deel op de temperatuur van de groep.
Groep en koffieboiler hebben dezelfde temperatuur.

HanR

Volgende

Terug naar Beginnend thuisbarista?