Espresso met La Pavoni europicola

Alles voor de startende thuisbarista

Espresso met La Pavoni europicola

Berichtdoor Hermanus_M » 15 Feb 2020, 14:42

Ik heb een la pavoni gekocht om dat ik “met de hand” een mooie espresso wil kunnen maken. Ik heb na een paar pogingen het beeld dat ik enkel een vaste hoeveelheid water kan doseren. Weet iemand hoe ik met deze machine een espresso met minder water maak?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hermanus_M

Re: Espresso met La Pavoni europicola

Berichtdoor guijan12 » 15 Feb 2020, 15:49

Ha Hermanus,

Dmv de Fellini move kun je meer water in je kopje krijgen.
En minder door je kopje er eerder onder vandaan te trekken. :ugeek:

Wil je consistentie bereiken dan doe je dat op gewicht.
Dus weegschaal er op, je kopje op de weegschaal en dan je shot trekken.
Ik hou meestal een ratio aan van 1 : 2, dus 15 gram bonen geeft 30 gram koffie in m’n kopje.
Je zult verrast zijn hoe anders je koffie smaakt..... :lol:
Hou een bakje bij de hand om de rest van het water op te vangen....
Gr, Guido
guijan12

Berichtdoor Hermanus_M » 15 Feb 2020, 19:31

Ah, dank voor de tip!
Het ligt eigenlijk ook voor de hand. Het idee niets weg te willen gooien zal ik verlaten. Overigens bij mijn oude Siemens wilde de lekbak ook voortdurend geleegd worden.... dat deed ik ook zonder nadenken (kon ook niet want er kwam anders geen drup koffie meer uit.

Hermanus_M

Berichtdoor guijan12 » 15 Feb 2020, 23:46

Misschien helpt het als je bedenkt dat de smaak van je espresso allen maar slechter wordt als je het kopje er niet onderuit trekt. :P
Gr, Guido
guijan12

Berichtdoor Hermanus_M » 16 Feb 2020, 19:07

Vandaag geëxperimenteerd.
Vanmorgen begonnen met een willekeurige instelling van de molen. Het maalsel van 19 gr bonen zag er wel “fijn” uit.

La Pavoni was inmiddels warm (alleen de broeikop nog niet bleek later). Volgens de gebruiksaanwijzing de koffie erin (paste maar net). Hendel omhoog en na luttele seconden kwam het stroompje opgang. Toen hendel naar beneden en in pakweg 10 sec had ik ca 50 gr koffie zonder crema. Smaakte nog best. Maalsel was te grof. Koffie lauw.

Begin van de middag: tweede poging.
Skerton molentje zo fijn mogelijk (de stenen raakten elkaar af en toe net) afgesteld. Weer 19 gr bonen, deze maal met tijdmeting, gemaald: in 2m 45s klaar. De broeikop opgewarmd met een shot heet water. Koffie erin, hendel omhoog. En maar wachten, wachten, wachten. Omdat er niets gebeurde de hendel naar omlaag geduwd. Daar kwam de koffie. Volgens de gebruiksaanwijzing van La Pavoni de op en neer beweging herhaald tot dat er ca 40 gr koffie in de kop zat. Dat duurde ca 3 minuten. Diep zwarte espresso met een donkere cremalaag (hiep hoera, dat werkte in elk geval). Koffie was heel sterk en bitter maar goed op temperatuur.

Derde poging zojuist. Molentje 2 tandjes ruimer afgesteld. 19g gemalen in 2m 10s. Moest dus we grover zijn. In de warme machine en dito broeikop de hendel omhoog. Na 10s kwam er een drup koffie. Hendel omlaag en twee pompbewegingen later in 30s 40gr espresso. Smaakte prima.

Meer maak ik er niet vandaag. Oh ja, de koffie: Yellow Boubon Brazilië; medium roast. Volgende keer eens een dark roast.
Ik probeer binnenkort ook eens Barzini. Die proefde ik ergens en vond hem lekker.

Hermanus_M

Terug naar Beginnend thuisbarista?