Voorstellen en advies apparatuur

Alles voor de startende thuisbarista

Voorstellen en advies apparatuur

Berichtdoor ChrisCaffè » 09 Sep 2019, 09:00

Buongiorno a tutti!

Mijn naam is Christian, 27 jaar oud uit de Randstad. Ik ben een echte koffieliefhebber en ben gek op een cappuccino of espresso bij een koffiezaakje in de wijk. Thuis ben ik de enige koffiedrinker.

Ik zou graag mijn Nespresso Inissia upgraden en vroeg me af of jullie me kunnen adviseren m.b.t. een goede combinatie om thuis de heerlijkste koffie te zetten. Ik twijfel tussen de volgende opties:

1. Een cafettiere van Bialetti (bv. deze) in combinatie met een koffiemolen, of;
2. Een Solis Primaroma, wederom in combinatie met een koffiemolen.

Ik hoor graag jullie ideeën en adviezen!
A presto!
ChrisCaffè

Re: Voorstellen en advies apparatuur

Berichtdoor guijan12 » 09 Sep 2019, 10:40

Ha Cristian,

Welkom op het forum. :D

Kun je ook aangeven waarom je twijfelt tussen deze 2 opties?
Ze verschillen nogal, namelijk.

De Mokapot is geen cafetiere en maakt ook geen espresso.
Wel is het de goedkoopste methode om dicht in de buurt van espresso te komen.
Je bent voor ongeveer €50 klaar (1 kops Bialetti en goedkope hand maler) en hebt een prima bakje pleur.
Ik heb hem jarenlang gebruikt in combinatie met een goedkope handmaler en er altijd van genoten.
En gebruik hem soms nog wel; het is leuk gefröbel en maakt van je koffie maken een rust momentje.
Je hebt er wel een aparte melkopschuimer bij nodig.

De Solis ken ik niet, maar lijkt me een instap model met pressurized basket(?).
https://www.wholelattelove.com/blogs/ar ... ressurized

Twee aandachtspunten om mee te beginnen:
1-zonder goeie koffiebonen krijg je nooit goeie koffie. Vergeet de bonen die je in de supermarkt koopt.
2-zonder goede maler krijg je geen goeie koffie.

Wat is je budget voor de maler en de machine?
Wil je handmatig malen en zetten?
Via dit en andere koffie forums kun je een overdaat aan info en adviezen krijgen en ook kooptips.
Laat maar horen a.u.b.
Gr, Guido
guijan12

Berichtdoor Jeroenibo » 12 Sep 2019, 09:00

ChrisCaffè schreef:Buongiorno a tutti!

Mijn naam is Christian, 27 jaar oud uit de Randstad. Ik ben een echte koffieliefhebber en ben gek op een cappuccino of espresso bij een koffiezaakje in de wijk. Thuis ben ik de enige koffiedrinker.

Ik zou graag mijn Nespresso Inissia upgraden en vroeg me af of jullie me kunnen adviseren m.b.t. een goede combinatie om thuis de heerlijkste koffie te zetten. Ik twijfel tussen de volgende opties:

1. Een cafettiere van Bialetti (bv. deze) in combinatie met een koffiemolen, of;
2. Een Solis Primaroma, wederom in combinatie met een koffiemolen.

Ik hoor graag jullie ideeën en adviezen!
A presto!
Ik ben erg gelukkig met mijn Rancilio Silvia. Maakt heerlijke espresso en heeft een goede melkschuimer. Ook de oude modellen die je betaalbaar op marktplaats kan vinden werken prima (mits goed onderhouden). Wel een goede koffiemolen erbij nemen.

Ranciliosilvia.info

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Jeroenibo

Berichtdoor ChrisCaffè » 12 Sep 2019, 11:08

guijan12 schreef:Ha Cristian,

Je bent voor ongeveer €50 klaar (1 kops Bialetti en goedkope hand maler) en hebt een prima bakje pleur.
Ik heb hem jarenlang gebruikt in combinatie met een goedkope handmaler en er altijd van genoten.
En gebruik hem soms nog wel; het is leuk gefröbel en maakt van je koffie maken een rust momentje.

1-zonder goeie koffiebonen krijg je nooit goeie koffie. Vergeet de bonen die je in de supermarkt koopt.

Via dit en andere koffie forums kun je een overdaat aan info en adviezen krijgen en ook kooptips.
Laat maar horen a.u.b.

Dank voor je uitgebreide bericht. Mijn conclusie is dat ik eigenlijk bar weinig weet over koffie zetten, ik had bijvoorbeeld nog nooit gehoord over pressurized vs. non-pressurized.

Wat ik zelf leuk en interessant vind ik te experimenteren met verschillende soorten bonen en maalstanden om voor mezelf uit te vinden wat ik dé espresso vind. Dus ik zou wel e.e.a. handmatig willen doen, alleen zoals ik net al concludeerde moet ik mezelf afvragen of ik voldoende kennis heb om goed handmatig koffie te zetten.
ChrisCaffè

Berichtdoor guijan12 » 13 Sep 2019, 07:35

ChrisCaffè schreef:
guijan12 schreef:Ha Cristian,

Laat maar horen a.u.b.

Dank voor je uitgebreide bericht. Mijn conclusie is dat ik eigenlijk bar weinig weet over koffie zetten, ik had bijvoorbeeld nog nooit gehoord over pressurized vs. non-pressurized.

Wat ik zelf leuk en interessant vind ik te experimenteren met verschillende soorten bonen en maalstanden om voor mezelf uit te vinden wat ik dé espresso vind. Dus ik zou wel e.e.a. handmatig willen doen, alleen zoals ik net al concludeerde moet ik mezelf afvragen of ik voldoende kennis heb om goed handmatig koffie te zetten.

Die kennis doe je heel snel als je een goede (hand)maler aanschaft.
Ik gebruik zelf de Kinu M47, dat is een van de betere handmalers, maar daarom ook duur.
Het helpt wel de leercurve steil te maken.

Maar alles begint bij je budget en de ruimte die je er voor hebt.
Gr, Guido
guijan12

Terug naar Beginnend thuisbarista?