Welke instellingen eerst?

Alles voor de startende thuisbarista

Welke instellingen eerst?

Berichtdoor fritzl » 18 Mei 2019, 12:36

Sinds gister ben ik de trotse eigenaar van een halfautomaat en bonenmaler en ik kan wel wat hulp gebruiken met de volgorde van alle instellingen. Welke pak je als eerste aan? ik neem aan dat je begint met bepalen hoeveel koffie er uiteindelijk in je kopje loopt maar daarna ben ik de weg kwijt. maling? dosering? watertemperatuur?
fritzl

Re: Welke instellingen eerst?

Berichtdoor HanR » 18 Mei 2019, 15:59

1. Ten eerste zou de verkoper jou dat moeten kunnen vertellen;
2. Ten tweede staat er voldoende over geschreven.

Tot slot kan het zijn dat het resultaat niet is wat je er van verwacht, terwijl je toch alles "volgens het boekje" hebt gedaan. In dat geval helpen we je graag verder.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
HanR

Berichtdoor fritzl » 18 Mei 2019, 17:17

HanR schreef:1. Ten eerste zou de verkoper jou dat moeten kunnen vertellen;
2. Ten tweede staat er voldoende over geschreven.

Tot slot kan het zijn dat het resultaat niet is wat je er van verwacht, terwijl je toch alles "volgens het boekje" hebt gedaan. In dat geval helpen we je graag verder.

Het leek mij logischer om op een forum vol enthousiastelingen eens mijn licht op te steken dan in een grote electronicazaak. Er staat inderdaad heel veel geschreven, maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag, vandaar dat ik hem hier in het beginnershoekje stel.
Als je geen zin hebt om gewoon antwoord te geven, stuur me dan in ieder geval in de juiste richting naar de informatie die ik zoek.
fritzl

Berichtdoor HanR » 18 Mei 2019, 19:31

Oeps!
Als je een machine bij een electronica zaak hebt gekocht, ben ik niet optimistisch

Zowel op dit forum als algemeen staan er wel richtlijnen die ongeveer op hetzelfde neerkomen.

16 of 17 gram en 25 a 30 seconden en een ratio van ongeveer 1:2.
Moeilijker kan ik het niet maken.

HanR

Berichtdoor fritzl » 18 Mei 2019, 20:07

HanR schreef:Oeps!
Als je een machine bij een electronica zaak hebt gekocht, ben ik niet optimistisch

Zowel op dit forum als algemeen staan er wel richtlijnen die ongeveer op hetzelfde neerkomen.

16 of 17 gram en 25 a 30 seconden en een ratio van ongeveer 1:2.
Moeilijker kan ik het niet maken.

Dat is inderdaad informatie die heel veel te vinden is maar ik ben niet op zoek naar een enkel recept. Ik zoek een gerichte manier om mijn kopje koffie geheel naar mijn smaak in te richten.

Mijn vraag in een voorbeeld:
Als ik mijn koffie proef en vind dat hij te zuur is, kan ik dan het beste beginnen met de maling wat fijner zetten, moet ik als eerste de dosering iets verhogen, of begin je juist met iets harder aandrukken? en op welk moment besluit je dan om de temperatuur aan te passen?
fritzl

Berichtdoor manduca » 18 Mei 2019, 20:11

Even naar het begin.
Welke machine?
Welke maler?
Welke koffie?

Aannemende een goede machine en maler, en vooral goede koffie:
Er zijn geen gouden regels, maar een beginpunt is doseren waar het filterbakje voor is gemaakt. Meestal iets van 15gram. Je wilt dan meestal 30 gram koffie in het kopje krijgen (de 1:2 ratio waar hanr naar wijst) en dat ongeveer in 25-30 seconden.
Loopt het te snel, dan fijner malen, loopt het te langzaam dan grover malen.
Als het een beetje in de buurt komt, dan komt het vooral op proeven aan. Je kunt dan gaan spelen met dosering (in stappen van +/- 0.5 gram), maalgraad en temperatuur, zet ratio etc. En dan veel proeven. Belangrijk; varieer slechts 1 variabele tegelijk; anders weet je nooit waar de smaakverandering door komt. En de andere variabelen moet je dus ook gelijk weten te houden. Een weegschaal (in 0.1 grammen) is dus essentieel om input en output te kunnen wegen en constant te kunnen houden.

Heb je oude koffie, dan is het geheel al kansloos. Heb je goede koffie maar krijg je het niet lekker; dan is het wellicht niet "jouw smaak" boon, een moet je wat anders proberen.

Succes!
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: BFC Junior * Mazzer Super Jolly
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor fritzl » 18 Mei 2019, 22:19

Kijk daar kan ik wat mee. Tnx!
fritzl

Berichtdoor guijan12 » 19 Mei 2019, 16:13

Welkom op het forum fritzl.
Misschien leuk je ook even voor te stellen? 8-)

:)
Gr, Guido
guijan12

Berichtdoor Latte » 13 Jul 2019, 21:45

De oorspronkelijke poster komt wellicht niet meer terug maar hieronder een link met nuttige informatie, voor anderen die meelezen, over hoe verder als je de basics onder de knie hebt:

https://baristahustle.com/blog/espresso ... -together/
Latte

Berichtdoor guijan12 » 14 Jul 2019, 08:36

Dat is idd een hele nuttige link. :D
Gr, Guido
guijan12

Volgende

Terug naar Beginnend thuisbarista?