Geen doorloop of juist teveel doorloop

Alles voor de startende thuisbarista

Geen doorloop of juist teveel doorloop

Berichtdoor jeroenst » 03 Apr 2019, 09:41

Ik ben nieuw hier op het forum heb sinds een maand een dehlongi ec850m met een gemodificeerde solis scala bonenmaler.

Wat ik merk is dat als ik te fijn maal en tamp met ongeveer 15 kg het apparaat geen koffie geeft. De compressor gaat wel aan maar er komt niets uit de filterdrager.

Als ik tamp met ongeveer 7kg komt er wel koffie uit. Als ik grover maal kan ik wel met 15kg tampen en koffie zetten.

De druk van het apparaat is volgens de fabrikant 15 bar, dus de druk is ruim voldoende en eigenlijk teveel.

Het koekje is achteraf altijd erg nat en valt regelmatig als een kledder in de uitklopbak.

Ik vind de espresso smaakt erg vlak.

Ik heb bonen gehad van brandzaak.nl en gebruik nu scuro donker espressobonen van Alex Meijer (sligro).

Wat doe ik fout?
Laatst gewijzigd door jeroenst op 05 Apr 2019, 16:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
jeroenst

Re: Geen doorloop of juist teveel doorloop

Berichtdoor jeroenst » 05 Apr 2019, 16:49

Na wat meer lezen op het forum hier en het internet ben ik er achter gekomen dat mijn espressoapparaat gebruik maakt van een zogenaamd drukfilter. Het water wordt na het persen door de gemalen koffie nog verzameld in een tussenkamer waarna het nog door een klein gaatje wordt geperst.

Hierdoor zou het makkelijker zijn een espresso te maken maar echter heeft dit ook als keerzijde dat het eindresultaat nooit zo goed is als zonder drukfilter.

Vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en met een staalboortje het kleine gaatje van het drukfilter groter gemaakt waardoor het filter eigenlijk een normaal espressofilter is geworden.

En dat werkt. Ik kan nu koffie zetten met een stuk fijner maalsel. De koffie heeft een stuk meer smaak. Echter de bonen van de Sligro gaven een behoorlijk zure koffie. De koffiebonen van Caffe New York Extra waren niet zuur en de koffiesmaak was al zeer behoorlijk te noemen.

Ook het koekje is niet meer zo nat als voorheen, sterker nog, ik heb nu een koekje ipv een kledder natte koffiedrap.

Nu kan het echte leren beginnen, want ik lees ook dat als men geen drukfilter meer heeft er meer wordt verwacht van de barista. Het tampen komt preciezer evenals de maling. Nu kan ik ook de doorlooptijd gaan bepalen met de fijnheid en hoeveelheid van de koffie, en proberen op de 20 a 25 seconden uit te komen.

Maar ondanks dat heb ik nu al een goede vooruitgang geboekt naar mijn smaak.
jeroenst

Berichtdoor HanR » 05 Apr 2019, 19:17

Goed bezig!
Nu het slechte nieuws:
1. De molen is niet geschikt voor espresso;
2 de bonen die je noemt zijn allemaal ouwe zooi. Dat wil zeggen: te lang na branddatum.
Daardoor wordt de je resultaat qua doorloop minder voorspelbaar.
Hoe verser je bonen, hoe consistenter je resultaat.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
HanR

Berichtdoor jeroenst » 05 Apr 2019, 19:34

Kun je mij een website adviseren waar ik een goede verse boon kan bestellen?

Qua bonenmaler zit ik te denken om eens te investeren in een ibertal challange
jeroenst

Berichtdoor manduca » 07 Apr 2019, 11:44

Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: BFC Junior * Mazzer Super Jolly
Gebruikers-avatar
manduca

Terug naar Beginnend thuisbarista?