startcombi en even voorstellen

Alles voor de startende thuisbarista

startcombi en even voorstellen

Berichtdoor Joekie » 03 Dec 2018, 16:07

Hallo forumleden!

Ik maak al een jaar of twee cappucino met een twintig jaar oude Saeco via Venezia met voorgemalen koffie van de lokale koffiebrander. Ik heb ooit het pressurized gedeelte van de portafilter eraf gesloopt in de hoop daarmee fijnere espresso te kunnen zetten. Resultaat: de espresso is er (natuurlijk) niet beter op geworden.

Na een aantal weken mezelf ingelezen te hebben op jullie forum ben ik ervan overtuigd dat het tijd is voor een degelijke maler en een leuke instap machine.

Nu heb ik een tweetal apparaten op het oog (beide tweedehands). Een Rancilio Silvia met PID en een Mazzer Super Jolly. Samen pak 'm beet 500,-

Hieronder de advertenties:

https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr

Mijn vragen:

A: Is dit een fijne combinatie om mee te starten gezien mijn budget van +/- 500,-
En,
B: Wat denken jullie van de apparaten in kwestie op basis van de advertentie inhoud? Is er nog iets waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor jullie input!
Joekie

Re: startcombi en even voorstellen

Berichtdoor manduca » 05 Dec 2018, 19:44

Prima combi naar mijn mening.

Advertentie van de molen kan ik niet meer bekijken. Silvia lijkt er goed uit te zien. Maar het is altijd lastig beoordelen van een advertentie.
Machine bij bezichtiging goed testen. Ook het stomen. Kijk ook even in de machine zelf (bovenkant kan er makkelijk af) op sporen van lekkage en dergelijke.
Bij de molen: echt even malen. Verstelling van de maalschijven checken en ook de bovenste maalschijf er even helemaal afdraaien. Dan even aanzetten en kijken naar de onderste schuif. Kun je zien of de as nog goed recht is.
Ga er vanuit dat je de maalschijven moet vervangen. Kost ongeveer 30 euro.
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: BFC Junior * Mazzer Super Jolly
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor Joekie » 07 Dec 2018, 15:28

Bedankt voor de tips! Molen is inderdaad al verkocht, maar ik heb inmiddels een vergelijkbare horecamaler op t oog.
Joekie

Berichtdoor Mark » 18 Dec 2018, 12:58

Leuke machine om mee te starten, ik heb veel geleerd met deze machine ;)
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder - Technivorm
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Terug naar Beginnend thuisbarista?