Moeite om lekkere shots te zetten

Alles voor de startende thuisbarista

Moeite om lekkere shots te zetten

Berichtdoor Blackbox » 06 Sep 2018, 19:28

Hoi baristas,

ik heb nu ongeveer 2 jaar een Bezzera BZ10pm en een Eureka Mignon Advanced v2. Het lukt me eigenlijk nog steeds niet echt om consistent een goed shot te zetten.

Ik gebruik meestal 20g voor een shot van 50-60ml. Doorlooptijd zit tussen de 20-25. Hij is vaak of te zuur of te bitter. Ik proef eigenlijk nooit de gelaagdheid die mijn bonen zouden kunnen hebben (proef bij roaster (Boon in Den Haag) vaak een shot). Een vriend met een Quickmill 820 heeft die gelaagdheid meer dan dat het mij lukt. Machine wordt regelmatig geblindfiltered. Machine is alleen nog nooit geserviced, dat wou ik ergens komende maand gaan.

Volgens mij zit ik qua grammage, brewratio en doorlooptijd in de veilige range. Zijn er andere factoren waar het aan zou kunnen liggen?
Blackbox

Re: Moeite om lekkere shots te zetten

Berichtdoor manduca » 06 Sep 2018, 19:59

Boontjes van Boon zijn lekker, daar ligt het niet aan. Al moet je nog wel even degene zoeken die bij je smaakt past. Ben zelf fan van de Mexico op dit moment. Welke heb je?
Het zal niet zoveel met schoonmaken te maken hebben denk ik. Eerder in je maling in combinatie met je dosering e.d.

Output meten in ml werkt sowieso niet goed. Dat moet je gewoon wegen in grammen. Met 20gr koffie mik je dan standaard op 40gr espresso. Al is dat een richtlijn; maar je moet ergens beginnen. 20gr lijkt overigens aan de hoge kant. Wat voor een filterbakje heb je in gebruik? Voor hoeveel gram is deze gemaakt?

Maar belangrijkste is denk ik wat voor maler heb je?
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: BFC Junior * Mazzer Super Jolly
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor lennart0r » 27 Dec 2018, 01:13

Scoor eens een open filterhouder en beoordeel eens of je koffie daar mooi uit stroomt.
lennart0r

Berichtdoor jorisdewe » 28 Dec 2018, 11:03

Heb je het nu al gevonden?
Welke portafilter heb jij wel? 20 gr is heel veel.

Het zuur of bitter zijn, heeft veel met de temperatuur te maken, dus experimenteer een beetje.
Algemene regel:
Te zure smaak= of temperatuur is te laag en/of de maling is te grof (je crema is dan ook meestal te blond en met belletjes.)
Bittere smaak = of temperatuur te hoog en/of de maling is te fijn (te hoog gewicht maling....) (je crema is te bruin met in het midden (of snel) een gat, in erge gevallen blijft de crema aan de rand van het kopje hangen.
jorisdewe

Terug naar Beginnend thuisbarista?