Begrippenlijst volgens Jip en Janneke

Alles voor de startende thuisbarista

Re: Begrippenlijst volgens Jip en Janneke

Berichtdoor petje » 04 Dec 2008, 11:21

of deze?
Afbeelding
Expobar Lever / Macap 4 stepless
Gebruikers-avatar
petje

Berichtdoor petje » 04 Dec 2008, 11:23

Gevonden: spurter/squirter:

Dit is dus niet goed!

Afbeelding
Expobar Lever / Macap 4 stepless
Gebruikers-avatar
petje

Berichtdoor Mark » 04 Dec 2008, 11:43

Coole foto!
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder - Technivorm
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor Bluecold » 12 Jun 2009, 12:38

Hefboommachines!
Hefboommachines zijn machines waarbij je met een hefboom en armkracht de benodigde druk opbouwt om water door je koffiepuck te persen. Geen electrisch pompje die al het werk voor je doet. Voordeel is dat je volledige controle hebt, en dat het stil is. Nadeel is dat je alle controle hebt en als er iets fout gaat ligt het alleen aan jou. Tot zover weet iedereen het wel. Maar er zijn eigenlijk een heleboel verschillende soorten hefboommachines. De verschillen heb ik ingedeeld in drie categorien
In deze post stel ik ook een naamgevingsconventie voor. Die heb ik totaal in mijn eentje zonder overleg met anderen bedacht. Ik sta open voor suggesties voor betere naamgeving.
Hefboommechanisme
Een hefboommachine kan een veer hebben, maar dat hoeft niet. Sommige hefboommachines zijn zo ontworpen dat je hefboom ook omhoog kan trekken om de veer te helpen (Conti, La Peppina), Bij veel is dat echter niet zo. Dus je hebt
-Directe hefboommachines
-Veer hefboommachines
-Directe veer hefboommachines

groeptemperatuurhuishouding
De groep, die op een afstandje zit van de boiler, moet op temperatuur gehouden worden. Niet te heet, en niet te koud. Dit gebeurt op verschillende manieren. Of de groep zit direct op de boiler gebout en er zit een heatsink tussen waardoor de groep op een lagere temperatuur blijft dan de boiler (bv. Elektra, Pavoni) of er zit een thermosyphonysteem om de groep op temperatuur te houden (PV Lusso). Bij zwaartekrachtgevoede (zie volgende stukkie) wordt er vaak gebruik gemaakt van een verzadigde groep, oftewel de groep en de boiler zijn 1 onderdeel (Brunella).
Dus:
-Direct op de boiler gebout
-Thermosyphon
-Verzadigde groep
watertoevoer naar de groep
De watertoevoer gebeurt op boilerdruk, zwaartekracht of onder waterleidingdruk. Bij boilergevoede groepen zorgt de overdruk in de boiler ervoor dat er water in de groep komt. Bij warmtewisselaars (bedacht door Cimbali) die altijd aangesloten zijn op de waterleiding zorgt de druk in de waterleiding ervoor dat er water in de groep komt. Bij zwaartekrachtgevoede machines is de boiler niet op druk gebracht, en kan dus ook niet oververhitten. De boiler zit boven de groep gepositioneerd zodat het water in de groep loopt als de zuiger omhooggaat. Dit heeft gevolgen voor de temperatuurhuishouding. In de regel oververhitten boilergevoede machines als er veel espresso's na elkaar worden gemaakt en koelen warmtewisselaars af. Met horecamachines kunnen veel meer espresso's gemaakt worden voordat er oververhittingseffecten optreden dan met machines voor thuisgebruikt. Warmtewisselaars voor thuisgebruik zijn er niet (niet mainstream in ieder geval).
Zwaartekrachtgevoede machines oververhitten niet. Er zijn ook geen zwaartekrachtgevoede machines voor horecagebruik (ik zou niet weten waarom niet).
Even recappen:
-Boilergevoed, en het water komt dus met boilerdruk de groep in
-Warmtewisselaar, waarbij het water op leidingdruk de groep in komt
-Zwaartekrachtgevoed, waarbij het water onder invloed van de zwaartekracht de groep inloopt. Je kan met deze machines _niet_ stomen.
Plaatjes op het forum:
1:ga naar tinypic, en upload daar je plaatje
2:kopieer de "IMG Code for Forums & Message Boards" en plak die in je post.
3:???
4: PROFIT!
Gebruikers-avatar
Bluecold

Berichtdoor ErikSlowCup » 30 Jul 2013, 00:48

Misschien kan dit wat meer worden uitgelegd:

"Hefboommechanisme
Een hefboommachine kan een veer hebben, maar dat hoeft niet. Sommige hefboommachines zijn zo ontworpen dat je hefboom ook omhoog kan trekken om de veer te helpen (Conti, La Peppina), Bij veel is dat echter niet zo. Dus je hebt
-Directe hefboommachines
-Veer hefboommachines
-Directe veer hefboommachines"

Ik doe gewoon een voorstel en als het niet klopt hoor ik het wel!

Men maakt espresso door heet water met een bepaalde druk door fijngemalen, aangeperste koffie te duwen.
Deze druk kan door een elektrisch aangedreven pomp worden verzorgd of door armkracht worden opgewekt.
Bij de elektrisch aangedreven pompen bestaan de vibratie- en de rotatiepompen. (zie aldaar)

Onder de armkrachtpompen vindt men directe en indirecte systemen.
Directe armkracht-systemen hebben een hevel/hefboom en door de armkracht van de koffiezetter wordt de waterdruk opgebouwd. Dit zijn direct hefboommachines. Bij de indirecte systemen wordt de armkracht eerst op een veer overgebracht. De veer wordt m.a.w. door de armkracht opgespannen en hierdoor fixeert men de armkracht. Als de veer wordt losgelaten komt de opgeslagen kracht weer vrij om het water met druk door de koffie te persen. Dit zijn de directe veerhefboommachines. Van deze laatste soort is nog een verbijzondering mogelijk; de indirecte veerhefboommachines met extra mogelijke armkracht. Nu kan de opgebouwde armkracht die in de eerste fase in de veer was opgeslagen en tijdens de extractiefase al vrijkomt nog eens extra worden ondersteund/verhoogd door weer met armkracht de hefboom extra aan te duwen boven de reeds door de veer uitgeoefende kracht.

Erik
Nieuw: Londinium-R Strietman CT1 HG-1 Bezzera BZ09 La Pavoni prof Ceado E37S Tidaka-CB1 Dalian Amazon DL-A721-SBB
Oldtimer hevels: Olympia Creminamodel 1967 groene+zwarte Caravel Feamina Baby La Peppina KIM Slow: Chemex Coffemaker 3 Graef CM90
ErikSlowCup

Berichtdoor Tatiana » 09 Nov 2013, 15:11

OVP??? ik schijn iets met de OVP te moeten doen.
Tatiana

Berichtdoor Tatiana » 09 Nov 2013, 15:13

Of OPV? geen idee
Tatiana

Berichtdoor bobbee » 09 Nov 2013, 15:13

De OPV bedoel je.
Van wie en waarom? Wat wil je waarmee? Je hebt een espresso apparaat. Moeten we dit raden, wat je bedoelt?
Espresso gear: BEZZERA Strega || Tidaka CB-1 2015
Filter gear: HARIO V60 || KALITA Kettle
Roasting gear: Behmor 1600+
Gebruikers-avatar
bobbee

Berichtdoor Tatiana » 09 Nov 2013, 17:50

Sorry, ik zal t even netjes doen :-)

Ik vroeg me af wat er bedoeld wordt met de OPV.
In verschillende berichten wordt daar naar verwezen en dan schijn je die bij te moeten stellen.
In het algemeen ben ik benieuwd wat daar mee bedoeld wordt en hoe dat ik lekentaal kan worden uitgelegd. Of ik daar dan iets mee ga doen terzijde.
en idd heb een Gaggia Classic.

Heb van te voren heel veel gelezen en zie door de bomen het bos niet meer :-D
Tatiana

Berichtdoor @3aan » 09 Nov 2013, 17:59

Als ik hier op het forum zoek op OPV worden er meer dan 800 hits gegeven ( Er zijn 859 resultaten gevonden )

Doe dat ook eens en als je dat een beetje doorworsteld krijg je wel een idee war het behelst.

Of zoek op OPV afstellen, daar staat zelfs iets over Gaggia Classic viewtopic.php?f=3&t=3164&p=44157&hilit=opv+afstellen#p44157
ASTORIA FIORE 1983 - VERSALAB M3 met doseerschuiven
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Daar vindt u ook de plaatsen waar ik zo af en toe met de "Tardis" aanwezig ben.
Gebruikers-avatar
@3aan

VorigeVolgende

Terug naar Beginnend thuisbarista?