Begrippenlijst volgens Jip en Janneke

Alles voor de startende thuisbarista

Begrippenlijst volgens Jip en Janneke

Berichtdoor di Marco » 22 Dec 2007, 12:02

Bij de meeste begrippen en termen kan ik wel iets verzinnen, maar misschien is het zinvol voor de beginnende "thuisbarista" om enkele termen verklaard te krijgen. Ik kom zaken tegen zoals;
- channeling
- sink-shot
- puck
- squirters
- tiger striping
- backflushen
- blindfilteren

Ik denk de meeste kreten wel te kunnen plaatsen, maar zou het ook niet vervelend vinden als een "expert" zijn jip-en-janneke verklaring kan geven ....

:oops:
di Marco

Re: Begrippenlijst volgens Jip en Janneke

Berichtdoor belikewater » 22 Dec 2007, 13:12

niet dat ik een expert ben (zie mijn Rancilio HORROR post) maar dit is mijn uitleg van je begrippen:

- channeling: Water zoekt onder hoge druk de weg "naar buiten" die de minste weerstand geeft. Door een slechte distributie van koffie in de puck (zie uitleg puck) kunnen er barsten ontstaan, kleine riviertjes als het ware. Een gevolg hiervan kan zijn dat deze kleine riviertjes teveel smaak loslaten (over-extraction) en bittere koffie geven. De rest van de puck kan juist niet genoeg smaak loslaten en geeft alleen zuren af (under-extraction). Capiche?

- sink-shot: een espresso shot die gewoon te slecht is om te drinken en direct de spoelbak (sink) in gaat. Dit gebeurt mij dikwijls. :lol:

- puck: de koffie in de portafilter (filterhouder) vormt iets wat lijkt op een koffie-koek, cake oftewel een puck. Denk maar aan ijshockey.

- squirters: Met een bottomless portafilter kun je de extractie goed bekijken van onderen. Je ziet dan de zeef en de route die de koffie neemt om naar buiten te komen. Channeling wordt dan opeens goed zichtbaar. Het kan zo zijn dat er een straal water onder hoge druk met een rare hoek naar buiten spat (in je gezicht bijvoorbeeld). Als je squirters intypt bij Google vind je weer een heeeeeeeele andere uitleg :oops: .

- tiger striping: De koffie lijkt tijdens de extractie op tijgerstrepen. Tenminste, als het goed gaat.

- backflushen: Een machine met een 3-way selonoid valve (soort terugslagklep) kan mbv een gesloten filter (blind filter) intern schoongespoten worden. Niet proberen tenzij je 100% zeker weet dat je zo'n selonoid valve hebt, anders komen je volgende posts direct vanuit Beverwijk.

- blindfilteren (is hetzelfde als backflushen)
belikewater

Berichtdoor Mark » 22 Dec 2007, 13:28

Hier heb ik niets aan toe te voegen! ;) Wellicht kunnen we de lijst nog uitbreiden.
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder - Technivorm
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor di Marco » 23 Dec 2007, 11:11

Kijk, hier heb ik wat aan !!

Zijn er nog plannen om een keer een 'workshop'-achtig iets te organiseren voor een klein groepje beginnende Thuisbarista's ?? ...
di Marco

Berichtdoor di Marco » 23 Dec 2007, 23:55

Mooi die ongewenste reclame is ook weer weg ....

Vraagje:
Dan heb ik volgens mij de maling en dergelijke allemaal prima voor elkaar, en komt er de eerste circa 15 seconden een heerlijk strak ononderbroken zwak straaltje "tiger striping" uit de portafilter stromen. Dan sta ik ook met een brede glimlach te genieten. Maar de laatste 5 seconden begint het dan toch wat te pruttelen en onregelmatig te worden. Dan kan ik natuurlijk na 15 seconden denken dat ik het perfecte bakje espresso gezet heb, maar een half vol kopje is natuurlijk ook niet de bedoeling. Nu kan ik zelf van alles verzinnen (te veel koffie, te hard aangedrukt, te fijne maling, ...), of ..... ?? TIPS?
di Marco

Berichtdoor di Marco » 01 Jan 2008, 20:11

belikewater schreef:- backflushen: Een machine met een 3-way selonoid valve (soort terugslagklep) kan mbv een gesloten filter (blind filter) intern schoongespoten worden. Niet proberen tenzij je 100% zeker weet dat je zo'n selonoid valve hebt, anders komen je volgende posts direct vanuit Beverwijk.

Gezocht maar niet gevonden of mijn Ascaso Steel Duo Pro een "3 way selonoid valve" heeft ... :oops:
di Marco

Berichtdoor Mark » 01 Jan 2008, 22:54

De correcte benaming is "solenoid", misschien geeft dat meer kans op resultaat ;)
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder - Technivorm
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor petje » 04 Dec 2008, 11:15

hier een voorbeeld van tigerstriping: Afbeelding
Expobar Lever / Macap 4 stepless
Gebruikers-avatar
petje

Berichtdoor petje » 04 Dec 2008, 11:17

Hier nog beter: Afbeelding