vraag over doorlooptijd

Alles voor de startende thuisbarista

vraag over doorlooptijd

Berichtdoor kv12 » 26 Dec 2017, 15:54

Hi,

Ik heb een espressomachine , de longhi ec685 dedica .
Hier zou de doorlooptijd correct moeten zijn ingesteld met de fabrieksinstellingen maar nu ik ga klokken merk ik dat ik wat anders meet dan wat er zoal word voorgeschreven voor een single of double shot?

Even over de single shot:
Ik weet ook niet goed hoe ik moet tellen , eerst gaat de machine een secondje of 2-3 aan zonder dat er koffie uitkomt maar ik heb gelezen dat het normaal is en dat dit is om de koffie in de portafilter nat te maken/laten opzwellen.

Maar moet ik deze tijd bijtellen in de zet tijd van mijn espresso???
dan gaat de machine dus weer uit voor enkele seconden om vervolgens 11seconden water af te geven wat me wat weinig lijkt als ik zo lees?
de hoeveelheid koffie is wel ongeveer correct , een 30 tal gram .

Nu weet ik ook niet precies hoe de machne werkt , staat hij geprogrameerd om een bepaalde hoeveelheid water af te geven of staat hij geprogrameerd om xx aantal seconden water af te geven?
Inden het eerste correct is dan hangt de doorlooptijd af van de maalgraad/ hoeveelheid koffie en hoe stevig hij is aangedrukt.

Vind hier niets over in de handleiding en op you tube zie ik filmpjes waarbij de doorlooptijd vermeld word maar niet hoe die te regelen , er zijn mss ook verschillende machines die op verschillende manieren werken?

Als er iemand deze vragen kan beatnwoorden of mss zelfs een linkje heeft naar interessant leesvoer voor een koffie leek?

bedankt
kv12

Terug naar Beginnend thuisbarista?