Tweedehands Vibiemme Domobar, waar op letten?

Alles voor de startende thuisbarista

Tweedehands Vibiemme Domobar, waar op letten?

Berichtdoor martijnox » 16 Okt 2017, 09:15

Hi!

Komende dinsdag ga ik kijken voor een tweedehands Domobar via marktplaats. Het is de versie met 1 stoompijpje en de rode ronde lampjes op de voorkant. De verkoper is zelf op vakantie, maar een vriend zal het me tonen. Het apparaat is een jaar terug door een liefhebber geheel gereviseerd, en de verkoopreden is aannemelijk (herlocatie van werkplek, koffie al aanwezig)

Wat zijn belangrijke punten om op te letten? Wat ik dacht:
- Cosmetische staat
- Espresso zettten, klinkt het normaal, smaakt het goed?
- Stoompijpje testen

Ik denk eraan om even langs een kofieboer te gaan en een zakje koffie op Vibiemme maling mee te nemen, voor het geval ze daar plots geen koffie hebben voor een test.

Verder, ik zou hem voor 300 euro over kunnen kopen, wat me een goede prijs lijkt. Is dit ook een goede prijs?

Alvast bedankt!
martijnox

Re: Tweedehands Vibiemme Domobar, waar op letten?

Berichtdoor erik82 » 17 Okt 2017, 21:33

You get what you pay for, ofwel verwacht voor die prijs niet al te veel. Hoop dat je zelf handig bent want de meeste domobars zijn niet in al te beste staat. Grootste punt waar je op moet letten is kalk en dat betekent de groep openschroeven en liefst ook een kijkje in de boiler nemen. Als je zelf erg handig bent is het allemaal goed te doen.

Er een espresso mee kunnen zetten zegt trouwens vrij weinig en voorgemalen koffie meenemen is redelijk kansloos. Er bestaat niet iets als een voorgemalen Domobarmaling. Daarnaast is een maler vele malen belangrijker dan de machine. Zonder maler heb je vrij weinig aan de Domobar. Eventueel heb ik nog wel een San Marco LSM96 voor je mocht je daarin geïnteresseerd zijn' Dan heb je meteen 83mm platte schijven.
erik82

Re: Tweedehands Vibiemme Domobar, waar op letten?

Berichtdoor martijnox » 25 Okt 2017, 10:58

Ik begrijp het al, nog veel te leren!
Ik ben langsgegaan, en de Domobar was in armoedige staat. Niet gedaan dus.
Handig ben ik zeker, maar kennis van espresso apparaten ontbreekt. Ik ga me eerst wel even flink inlezen, en toch maar even doorsparen. Dank voor de reactie!
martijnox

Terug naar Beginnend thuisbarista?