Welke combinatie voor ons

Alles voor de startende thuisbarista

Re: Welke combinatie voor ons

Berichtdoor seels » 12 Sep 2017, 22:26

Oei. Ik weet niet welke "kenner" je bezocht hebt dan?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
seels

Berichtdoor TecTo » 12 Sep 2017, 23:44

seels schreef:Oei. Ik weet niet welke "kenner" je bezocht hebt dan?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

@seels, Bedankt voor je reageren en de moeite die je hebt genomen om een beginner op weg te helpen. Zelf had meer reacties van meer forum leden verwacht. Kennelijk vinden ze... of zijn het zat om dit soort vragen te beantwoorden.

Mijn vorige post is cynisch maar ook daarmee krijg je de 'kenners' niet uit hun slaap. Wellicht is de espresso toch wat aan de slappe kant :D

Waar dit forum van doordrenkt is dat je bij een vraag over een 63 mm maalschijf er een snuiter met een 83mm op de proppen komt omdat dit weer... Zo ook met de espresso automaten.

Een zinnig antwoord op je specifieke omstandigheden of wensen gaat steevaste hoe het beter kan met de apparatuur. Of in mijn geval een enkeling die daar op reageert. Dank daarvoor.

De kogel is door de kerk en in afwaching van een offerte betreffende de Rocket espresso R58 V2 model 2017 en de Rocket espresso Fausto polished chroom sluit deze inbreng en wens alle thuisbarista hun zuurtje en zoetje.
TecTo

Berichtdoor manduca » 13 Sep 2017, 20:29

Tja, het is ook een beetje in herhaling vallen.
Bedenk goed wat je budget is. En wat je ermee wil doen.
Zo te lezen laat je je nu al gek maken door features en luxe zaken, zonder dat je zelf nog kan beseffen wat je precies wilt.
Ik zou beginnen met een standaard HX. Van een model dat waardevast is. Daar kun je uitstekend koffie mee zetten en ervaren wat voor jouw werkt, wat niet, wat je belangrijk vind etc..
Kun je daarna los gaan op wat upgradetitus. En wellicht ben je voor hetzelfde geld al dik tevreden.
Bedenk je dat een upgrade in machine je in het duurdere segment je over het algemeen vooral meer controle en gemak bieden, maar relatief weinig in de smaak in het kopje. Een upgrade in maler biedt in dat opzicht vaak meer waar voor je geld.
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor TecTo » 14 Sep 2017, 10:35

manduca schreef:Tja, het is ook een beetje in herhaling vallen.
Bedenk goed wat je budget is. En wat je ermee wil doen.

In mijn inleiding geef ik aan wat het voorgenomen budget is wat helaas is verdubbeld. In plaats van een onsje meer is er een kilo bijgekomen.
Eveneens is te lezen dat melk varianten mijn voorkeur heeft en mijn vrouw soms espresso drinkt. Wellicht ga ik straks ook meer espresso drinken. Hieruit zou je kunnen opmaken wat ik ermee wil gaan doen.

Zo te lezen laat je je nu al gek maken door features en luxe zaken, zonder dat je zelf nog kan beseffen wat je precies wilt.

Inmiddels meer duidelijkheid maar toen ik dit topic opende nog zoekende vandaar ook de vragen. ;) Waarop weinig respons. Laat me zeker niet gek maken en genoeg info tot me genomen om een goede keuze te maken die bij me past.

Ik zou beginnen met een standaard HX. Van een model dat waardevast is. Daar kun je uitstekend koffie mee zetten en ervaren wat voor jouw werkt, wat niet, wat je belangrijk vind etc..
Kun je daarna los gaan op wat upgradetitus.

Een upgrade na aanschaf wil ik juist voorkomen. De ervaring heeft me geleerd dat dit onnodig geld weggooien is.

Bedenk je dat een upgrade in machine je in het duurdere segment je over het algemeen vooral meer controle en gemak bieden, maar relatief weinig in de smaak in het kopje. Een upgrade in maler biedt in dat opzicht vaak meer

Als je de laatste paar zinnen had gelezen dan had je kunnen weten dat ik inmiddels een Rocket espresso R58 V2 en een Rocket Fausto koffie -maler heb besteld die waarschijnlijk eind volgende week wordt geleverd.

Deze keuze gemaakt omdat het een dubbel boiler is, zodat je met de temperatuur kunt spelen voor het zet gedeelte. Altijd handig als je een paar stappen verder bent in espresso land.

De ruime boiler voor stoom en warm water sluit goed aan bij mijn kook hobby en natuurlijk handig voor de thee slurpers onder ons. Zie het zelf als een verlengstuk van..

De rotatiepomp is een plus als de machine straks vast wordt aangesloten op de waterleiding, met daartussen een kalkfilter/waterontharder. Voorlopig gaan we het doen met een Brita waterkan en het reservoir van de rocket.

De Rocket Fausto heeft een traploze instelling en als ik de filmpjes zie is de dosering nauwkeurig af te stellen en het grondig reinigen zelf te doen.

Als laatste en zeker niet onbelangrijk. Deze set smoelt en heeft een mooi design welk naadloos aansluit bij ons interieur.

mvg.

Huib
TecTo

Berichtdoor Bert 619 » 14 Sep 2017, 16:11

een update zal niet nodig zijn met deze set maar iets anders kan wel, een lever machine zoals seels of manduca
een Profitec 800 of Londinium.
Ik heb ook een db machine en zou niet anders willen maar een lever is toch van een andere klasse en of dat nu direct beter is ?
het zou mij over kunnen halen om de db in te wisselen of anders een sb kleine handhevel machine.
Laatst gewijzigd door Bert 619 op 15 Sep 2017, 02:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Bert 619

Berichtdoor TecTo » 14 Sep 2017, 19:59

De lever machines vielen direct af. Even een strega geprobeerd maar is niet mijn ding.
Niet dat ik twijfel over de super kwaliteit espresso die deze machines kunnen leveren maar het fysieke aspect speelt een rol.

Ben nu bezig met de barista tools en als eerste de Espro Toroid 2 Pitcher 350ml en 590ml besteld bij onze oosterburen. De Espro's geven goede resultaten als ik de recenties en video's moet geloven. Nu oriënteren op kopjes.

Als alles is geleverd aan de slag met de budget koffie van Fascino en uitvogelen wat voor ons het beste resultaat geeft.
TecTo

Berichtdoor TecTo » 29 Sep 2017, 21:32

Vandaag de Rocket espresso 58 en fausto grinder opgehaald bij Casabaristo in den Haag. Fijne zaak met veel uitleg en voorbeelden voor een beginner. Zeer ontspannen sfeer en antwoord op je vragen. Ze hebben ook een eigen service werkplaats en den Haag Gouda is wat betreft afstand een plus als het op service aankomt of een onderhoudsbeurt.

De eerste espresso's zitter er op en de maler ingesteld met een doorstroom van 25/30 sec voor een dubbel shot espresso. Een goede cappuccino is nog niet gelukt. Smaak kan er mee door maar de latte art zit er (nog niet) in. Volle melk van de Jumbo.

Als je de filmpjes bekijkt lijkt het zo makkelijk maar denk dat ik nog een behoorlijke leercurve te gaan heb om..... :ugeek:
TecTo

Berichtdoor Guido76 » 18 Nov 2018, 20:01

Hoe bevalt de set? Ik heb van de week ook een R58 en Fausto maler besteld. Het wordt 19 december geleverd en kan ik er mee aan de slag.

Nog speciale dingen waar ik op moet letten?
Guido76

Berichtdoor manduca » 18 Nov 2018, 20:53

Latte Art is niet alles. Eigenlijk is wat dikkere melk voor de smaak veel fijner; maar daar kun je geen figuurtjes mee schenken.
Focus eerst op een goede espresso; dat is de basis.
Dan gewoon op goede melk (lobbig, beetje latex-achtige structuur, geen grote bellen, en zoetig van smaak). Gebruik er verse volle melk voor. Goed schuimen is veel oefenen, en opeens valt het kwartje en snap je niet dat zoiets simpels zoveel moeite kostte (Bijna net als het landen van een vliegtuig :) ).
Als de melk goed gaat en je zet een lekker cappuccino; dan kun je eens aan de gang met latte art. Maar dat doe je toch vooral voor de mooi, en niet voor de smaak.

Als je in de buurt van Den Haag woont kun je wel eens langs wippen op ons kantoor. Kan ik je wel wat pointers geven.
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Gebruikers-avatar
manduca

Vorige

Terug naar Beginnend thuisbarista?