Welke combinatie voor ons

Alles voor de startende thuisbarista

Welke combinatie voor ons

Berichtdoor TecTo » 08 Sep 2017, 11:45

Hallo mijn naam is Huib met als hobby koken, bbq en houtbewerken. Inmiddels twee jaar met pensioen dus tijd genoeg voor de hobby’s.

Samen met mijn vrouw drinken we gemiddeld zes tot acht kopjes koffie. Nu d.m.v. Senseo die zeer matige koffie produceert.

Onze koffiehistorie is; filter koffie, espresso via de Krups volautomaat (waardeloos en +- 350 euro weggegooid geld omdat we dit apparaat niet durfde te verkopen maar weggegeven), nog een matige tussenstap met Nescafe ‘Dolce Gusto’.

Zelf ben ik geen espresso drinker en mijn vrouw zo nu een dan. Buitenshuis drinken we varianten zoals; ‘korte of lange macchiato, een Americano maar dan met een beetje suiker, caffé latte, cappuccino (mijn favoriet),flat white en Mokka.

Mijn vrouw drink naast espresso, koffie zwart en cappuccino.

Wat we zoeken is een machine die naast koffie zwart bovengenoemde varianten kan maken.

We zoeken geen tweedehands, budget tot +-1500 euro (mag een onsje meer zijn) maar moet de waf tevreden houden, niet alleen wat budget betreft maar ook visueel moet het een beetje smoelen.

Koffiemalers die in beeld zijn; Quamar M80E, Eureka Atom V2, Mazzer mine electronic B.

Deze keuze is vooral gebaseerd op de maalschijven die allemaal rond de 60 cm of daarboven zijn. Want als ik het goed heb gelezen of begrepen is dit een belangrijke factor.
Low noise oké maar is niet doorslaggevend.

Trek je het bedrag af voor de koffiemaler dan blijft er gemiddeld een 900 euro over voor de espresso machine.

Wat zou/is de beste keus in deze prijsklasse en is het mogelijke om met een dergelijk apparaat de varianten te bereiden zoals boven genoemd? Belangrijk is het op schuimen van de melk.

Alvast dank voor de te nemen moeite.
TecTo

Re: Welke combinatie voor ons

Berichtdoor seels » 08 Sep 2017, 13:13

Een machine die espresso en koffie zwart kan maken? Als je een espresso met water erbij (americano) bedoeld als koffie zwart?

Grote schijven vs kleine schijven is een eeuwenlange discussie of dit nu zoveel uitmaakt. Ik zeg dat dit verschil miniem is. Je kan ook naar conische schijven kijken bv. Maar de eureka atom zit je niet fout imo. Mazzer is overigens ook geen slechte keuze. Ik heb zelf net een eureka zenith aangekocht ipv van mijn Mazzer super jolly.

Als ik het goed begrijp wil je een machine die vooral melk varianten kan maken dus kom je snel bij een hx of dualboiler uit om het tegelijktijdig op te kunnen schuimen. Ik heb het zelf lang met een Silvia met pid gedaan maar is wel intensiever.

Ik denk dat je eens moet kijken bij merken als rocket?
Profitec heeft ook een paar mooie machines.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
seels

Berichtdoor seels » 08 Sep 2017, 13:21

Edit; ik heb net even naar prijzen aan het kijken geweest en deze stijgen voor een hx wel uit boven het bedrag dat je overhoud voor een machine.

seels

Berichtdoor TecTo » 08 Sep 2017, 13:38

seels schreef:Een machine die espresso en koffie zwart kan maken? Als je een espresso met water erbij (americano) bedoeld als koffie zwart?

Ja, Americano.
TecTo

Berichtdoor seels » 08 Sep 2017, 14:03

En ben je dan opzoek naar een half automaat of liever zen vol automaat?

seels

Berichtdoor TecTo » 08 Sep 2017, 14:38

Halfautomaat.
TecTo

Berichtdoor seels » 08 Sep 2017, 16:25

Oke. Heb je zelf al wat rond gekeken? Niet dat ik je wil afschrikken of onderschat, maar een halfautomaat is vele malen meer werk dan de machines die je tot nu hebt gehad. Er zijn vele meer variabelen die koffie kunnen verprutsen zoals maalgraad, verdelen, tampen, dose, .....

Verder zou ik wat rondkijken wat je mooi vind enz. Hou wel in gedachten dat je een hx of dualboiler wil als je vooral melk gerechten wil maken. Of je moest een aparte melkopschuimer kopen.

seels

Berichtdoor HanR » 09 Sep 2017, 22:03

Qua maler wil je zo te zien geen concessie doen. Waarom niet jong tweedehands van een betrouwbaar adres voor de machine? Dat u niet een machine met onduidelijke geschiedenis op Marktplaats wilt kopen kan ok me voorstellen.
HanR

Berichtdoor TecTo » 11 Sep 2017, 20:24

lastig om de juiste keuze te maken. Nu vooral bezig met de espressomachine. Vanmiddag contact gehad met een leverancier van diverse merken en die gaf -na kennis genomen te hebben van mijn wensen- als advies een Bezzera BZ10PM met een Eureka Mignon advanced als koffie -maler. Dit zou ruim voldoende zijn voor thuisgebruik.

Na verder zoeken en lezen kwam de Expobar Brewtus IV in beeld. Deze machine heeft veel specs en eigenschappen die op forums positief worden benoemd.
- E61 koffie zetgroep en warmtewisselaar
-dual Boiler Technology met nieuwe 2000W elementen
-PID met instelbare boilertemperatuur (Gicar)

Daarnaast een knipoog richting de Rocket Espresso Giotto Type V of Rocket Espresso Mozzafiato Type V. in deze range is er ook nog de Rocket Cellini Plus V3 die wat voordeliger is.

Als er gebruikers zijn die een Expobar gebruiken hoor ik graag hun ervaringen.

gr.
TecTo

Berichtdoor TecTo » 12 Sep 2017, 19:54

Vandaag een winkel bezocht. Na dit bezoek, het lezen op diverse forums alleen maar meer twijfel wat te kopen.

Koffie -malers met schijven zo groot, groter en nog groter. Voor je het weet zit je in de categorie boven de 2000 euro wil je de optimale smaak uit je boon halen, als ik de kenners raad moet volgen. :ugeek:
Daaronder is een compromis en zal je nooit de smaak behalen met een bonending van 500 eurootjes.

Met de espresso machines is het al niet anders.

Als liefhebber van cappuccino en latte macchiato en een vrouw die zo nu en dan een espresso weet te waarderen is het advies. Dubbele boiler, rotatie pomp en bij voorkeur aangesloten op de waterleiding. Niet te vergeten een waterfilter ertussen wil je de smaak niet beïnvloeden. Spelen met de temperatuur en mailing om het bittertje of zuurtje te manipuleren. :ugeek:

Met wat hulpstukken erbij zit je al snel ver boven de €3000,00. Reken je daar het onderhoud en service beurten erbij dan begint het toch aardig te duizelen.

Met een gemiddelde van max 8 koffie per dag en de afschrijving in acht genomen wordt het wel een hele kostbare bak koffie.

Van dat geld kunnen we leuke uitstapjes maken. Een goede espressobar bezoeken met de wetenschap dat we thuis nooit die kwaliteit kunnen behalen als we niet...... ;)

Voorlopig maar even een rustpunt inlassen en de filter zijn werk laten doen :D
TecTo

Volgende

Terug naar Beginnend thuisbarista?