Waar ga ik mee starten?

Alles voor de startende thuisbarista

Re: Waar ga ik mee starten?

Berichtdoor PeterDB » 23 Mei 2017, 23:01

Nee, een 70mm molen wordt wel erg duur. Tenzij weer tweedehands van een betrouwbaar iemand... ( ik ben daar wel wat huiverig voor, gezien mijn minimale kennis en ervaring op dit gebied )
Maar ik had wel begrepen dat de molen eerst komt, ( na de bonen en de barista-in-wording ) en dan, als laatste, de machine.
Maar ik meende, ook op dit forum, gelezen te hebben dat de ervaringen met de BB005 heel erg goed zijn. Zijn de meningen daar dan over verdeeld?
PeterDB

Berichtdoor PeterDB » 29 Mei 2017, 12:36

De set BB005 en Expobar brewtus is gekocht bij de Casabarista.

Ben inmiddels door mn half pond probeerbonen heen en vers gebrande bonen aangeschaft bij de lokale brander. Leuk werk en een hoop rotzooi op het aanrecht (en op de vloer).

De maling staat inmiddels zodanig dat het 30 ml tapt in zon 25 a 30 sec.
Temperatuur omlaag gezet naar 92 , ik verbeelde me dat de crema wat erg donker was en de koffie bitter.
Crema begont te komen na zwaarder tampen maar ben ik nog niet tevreden van.
Smaak nog niet constant en meestal wat bitter of zurig. Ook met de verse bonen.

Maar wat ik me afvraag : Ik lees hier dat het water met 9 bar door de zetgroep moet. Nu staat de manometer op 12 tijdens de extractie.
Is de druk te hoog of moet ik dat anders zien.?? Ik wil graag uitsluiten dat het hier mis gaat.
PeterDB

Berichtdoor HanR » 29 Mei 2017, 13:15

Je vergeet het volgende:
Dosering en opbrengst meet je in grammen (weegschaal).
Als je steeds dezelfde dosering neemt kun je vervolgens gestructureerd met de andere variabelen aan de slag.
93°C is voor een Brewtus een goed uitgangspunt.
12bar is te hoog. Daar staat tegenover dat je de nauwkeurigheid van de manometer op je machine niet te serieus moet nemen.
Ik zou echter wel even teruggaan op de druk te laten afstellen.
HanR

Berichtdoor PeterDB » 29 Mei 2017, 15:03

Ok,

Dan zal ik het als volgt aanpakken :

Eerst eens op zoek naar een nauwkeuriger weegschaaltje (tips welkom )
en dan van 8 gr. maling streven naar een brouwsel van 32 gr. in 25 tot 30 sec. (zo had ik het begrepen)

Temp op 93.

Zal contact opnemen met de Casabarista omtrent de druk-afstelling .
PeterDB

Berichtdoor edwin44 » 29 Mei 2017, 16:20

12 bar idd veel te hoog

Weegschaal.
https://duismanncoffee.com/
Profitec pro 700
Olympus eureka E75 titanium
edwin44

Berichtdoor erik82 » 29 Mei 2017, 17:03

Vergeet het single bakje wat daarmee maak je het jezelf onnodig moeilijk en gebruik de double. Begin met 16,0gr (ofwel afgewogen met een weegschaal die tot op 0,1gr nauwkeurig is). Probeer hieruit in 25-35s 32gr espresso te halen.

Tampdruk doet weinig dus vergeet die variabele. Je maler is nog niet ingelopen dus dat wordt over een paar kilo ook stukken beter. Gebruik WDT want dat is noodzakelijk bij dergelijke kleine malers. Koop een naked portafilter zodat je kunt zien wat je verkeerd aan het doen bent.
erik82

Berichtdoor PeterDB » 29 Mei 2017, 23:00

Ok, ga ik shoppen.

Heeft het ook al nut om een drukmeter te kopen voor het precies meten van de druk op het portafilter ? Evt met temperatuurmeter daarop ? Zag ze staan op de site vd CasaBarista ?
PeterDB

Berichtdoor erik82 » 30 Mei 2017, 12:21

Niet veel nut behalve om je OPV af te stellen. Die bepaald de uiteindelijke maximale druk en moet rond de 9 bar staan. Verder is het een heel duur ding wat je nagenoeg niet zult gaan gebruiken.
erik82

Berichtdoor HanR » 30 Mei 2017, 12:37

Wat Erik zegt!
Even terug met je machine of zo'n ding even lenen.
HanR

Berichtdoor PeterDB » 02 Jun 2017, 23:47

Zo, heb de adviezen natuurlijk gevolgd en ben gelukkig weer een paar stappen verder.

Casabarista heeft de druk getest. De meter op het apparaat geeft bijna 12 aan. De ,op de plaats van het portafilter gekoppelde , manometer geeft dan dezelfde waarde. Maar langs deze aparte meter kan men een straaltje water , met een apart kraantje, laten weglopen. Alsof er koffie in de maak is dus. En dan zie je dat de druk netjes zo'n 9 bar is.
Dus ja, die 12 op de meter van het apparaat, die moet je niet al te nauw nemen. Ik ben gerust gesteld.

Verder heb ik een bodemloze portafilter nu. Geinig gezicht. Soms kleine aparte straaltjes en dus geen goede puck. En soms ook al best aardig , donker en licht gekleurd siroop wat samenkomt. Prachtig.
Temp op 93 graden.
Plastic bakje afgeknipt voor de beginnersmethode-puck-maken en eerst dus roeren in het maalsel voordat er getampt wordt.
Weegschaaltje gekocht en nu netjes 16,0 gr erin en , in zo'n 30 sec , 32 gr koffie . Dat vind ik het moeilijkst; ik blijf draaien aan die moleninstelling.
Tijdschakelaar staat er nu ook op, dus morgenvroeg kan ik meteen aan de gang!

Nu nog een lekkere lungo. Wat is hiervoor de manier? (een Trumper , dus aanvullen met heet water, vind ik eigenlijk niks.)
PeterDB

VorigeVolgende

Terug naar Beginnend thuisbarista?